Rostoucí erekce jako metafora závislosti? Televize se snaží podchytit zájem mladých
Seriál Adikts, který na počátku letošního roku vzbudil velké vášně, se přelil z iVysílání ČT na Netflix a patří i zde k nejoblíbenějším. Minisérie #annaismissing vyrobená společností Bionaut si odnesla Cenu české filmové kritiky, zatímco její volný předchůdce #martyisdead má dokonce mezinárodní cenu EMMY. Seriály pro mladé jsou dírou na trhu i jedním z nejobtížnějších formátů.
O tom, jak ožehavé je točit pro starší teenagery, si povídali tvůrci dvou jmenovaných sérií na letošním Zlín Film Festivalu. Ten již v loňském roce přinesl živou debatu o sexu v seriálech pro mladé TBH a Sex O´Clock.
„Nakoukávala jsem tisíce TikTok videí, až jsem z toho byla zblblá. Nechtěla jsem, aby to bylo pro mladé diváky cringe.“ Tato slova scenáristky minisérie #annaismissing Lucie Krizové naznačují, s čím se musí potýkat dnešní tvůrce pro mladé. Televize je pro dnešní generaci Z mrtvým médiem. Jejich platformou jsou sociální sítě, kde je půlhodinový obsah neukoukatelně dlouhý. Televize se snaží neztratit kontakt s mladým publikem vytvářením originálního obsahu přímo pro internet. Přesto cítí, že tu vzniká velká díra na trhu – filmy a seriály, které nebudou pro mladého diváka „cringe“, tedy divné, slizké, trapné.
Aby nepůsobila tato díla usedle, musejí často jít na hranu tabu, nebo přinejmenším nekomfortní zóny. Třeba herec Marek Němec představuje v #annaismissing zdánlivě seriózního psychologa, který je ovšem podezřelý ze sexu s patnáctiletou influencerkou a také z její vraždy. Asi jen napůl v žertu padlo, že se po premiéře série Němec bál, že ho za takovou roli vyhodí z Déčka, kanálu České televize pro děti, kde působí jako moderátor.
„Chceme aspoň jednou za rok uvést sérii, která bude působit jako rána pěstí,“ říká šéfredaktorka iVysílání Eva Pjajčíková. „Něco, co by byla catchy na první dobrou.“
Dream job a penisy
Takovou ránou pěstí se měl stát například seriál Adikts. Reakce byly opravdu bouřlivé. Tvůrce pořadu Adam Sedlák měl sice pocit, že seriál, jenž vznikl ve spolupráci s Asociací pojišťoven, je vlastně tříhodinový spot, ale nakonec si řekl, že když mu někdo na stříbrném podnosu přinese třicet milionů, aby mohl realizovat svou vizi, bylo by hloupé po takovém dream jobu nesáhnout.
Problematika drog, s jejímž uchopením v Adikts měl problém nejeden adiktolog, ale není jediným ožehavým tématem díla. Scénář předepisuje, že jeden z hrdinů odhaluje svůj ztopořený penis – jde totiž o jeho nově získanou superschopnost. Jenže ve výsledku byly tyto záběry „cenzurovány“. Adam Sedlák tvrdí, že za tím stojí zásah nového vedení České televize, které se zkrátka příliš explicitního obsahu bálo. Samo vedení to prý za cenzuru odmítlo označit, nicméně stalo se. „Připadalo nám to odůvodněné,“ brání se režisér. „Rostoucí erekci jsme vnímali jako metaforu závislosti!“
Tvůrci pořadů pro mladé se ocitají mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jednu stranu nechtějí své publikum otrávit nebo se před ním ztrapnit. Na druhou stranu je jasné, že když bude mít dílo výchovnou linku, získají pro ně větší podporu u institucí, a to před výrobou i po ní. Není to tedy natáčení na zakázku, ale s podporou se počítá. „Už ta úspěšná série #martyisdead měla edukační přesah,“ říká scenáristka #annaismissing. „I my jsme věděli, že také #anna půjde do škol. Mysleli jsme na to, aby měl každý díl nějaké téma, které by se dalo označit hashtagem. Třeba sharenting, revengeporn… Já jsem se zároveň snažila, aby to nepůsobilo jako prevence.“
Pozor na šovinismus
Nicméně k #annaismissing se nechystá žádný doprovodný dokuseriál, tak jak to ČT udělala s Adikts, když navázala vychvalovaným cyklem Česko na drogách z dílny Iva Bystřičana. Protože se seriál #annaismissing týká i kyberbezpečnosti, jeho cestu do škol zaštítil operátor O2, nicméně, jak ubezpečuje Lucie Krizová, do scénáře nijak nemluvil. Měla tedy volnější ruce než Adam Sedlák, který kvůli zapojení asociace pojišťoven musel do příběhu začlenit autonehodu.
V minisérii #annaismissing se provalí sexuální poměr mezi patnáctiletou dívkou a dospělým mužem. Ten nakonec pro oba skončí špatně, nicméně recenze jednoho deníku i tak tvůrce nařkla z toho, že takový poměr legitimizují. Scenáristka si po přečtení recenze šla raději pustit sérii znovu, protože byla přesvědčená, že nic takového ve scénáři ani nenaznačila. Podobně zaskočeni byli i ostatní tvůrci minisérie i autor tohoto textu.
Je samotná zmínka o podobně nerovném vztahu šovinistická? Pro scenáristku Krizovou je v seriálu klíčovým motivem podezření hlavní hrdinky, že její otec spáchal vraždu. To je ovšem situace, do které se člověk dostane opravdu jen velmi zřídka. Mnohem zajímavější se skutečně zdá ono lolitovské téma mladá dívka versus muž středního věku. To se, přiznejme si, stává častěji a je dobře, když se toho filmaři nebojí, recenze nerecenze.
Práce s překvapením, tanec na hraně, se vyplatily. Adikts měli rekordní sledovanost 1,3 miliony v onlinu plus odhadem polovinu navíc v on air vysílání. Pjajčíková slibuje, že se na podzim chystá další seriál podobného typu. Tak uvidíme, snad bude opět catchy.