ANSELM KIEFER - Zlé matky /  The Evil Mothers, 2007–2011, olej, emulze, akryl, šelak, křída, větve, dřevo a železo na plátně, 380 × 560 × 70 cm

ANSELM KIEFER - Zlé matky / The Evil Mothers, 2007–2011, olej, emulze, akryl, šelak, křída, větve, dřevo a železo na plátně, 380 × 560 × 70 cm Zdroj: Courtesy Galerie Thaddaeus Ropac, London · Paris · Salzburg · Seoul

Stromy na Hluboké: Let It GROW Again! Společný projekt Belvederu a AJG, je unikátním vhledem do dějin umění

Je až fascinující, v jakém rytmu a dramaturgické šíři Alšova jihočeská galerie (AJG) střídá hlavní výstavní projekty na zámku Hluboká nad Vltavou. Připomeňme retrospektivu Tomáše Císařovského (2020), ruskou avantgardu z Jekatěrinburgu (2021), Men – mužské tělo ve sbírce Roberta Runtáka (2022) nebo loňskou poctu tvorbě H. R. Gigera. Letošní projekt Let It GROW Again! je volným pokračováním předloňské výstavy GROW, kterou jako oslavu motivu stromu ve vizuální kultuře posledního půl tisíciletí představil v Österreichische Galerie Belvedere její slovenský kmenový kurátor Miroslav Haľák. Už při přípravách prý byl překvapen, že i když je „téma stromu v dějinách umění kulturní konstantou a každý po něm sahá, je v uměleckohistorické literatuře tak málo frekventované“.

Haľák strom představuje v kontextu židovsko-křesťanských tradicí, přirozeně ho nachází v mytologii, ale je mu i estetickým objektem, prostředkem zkoumání nebo reflexí společenských jevů a ekologických výzev. Stejně jako původní vídeňskou výstavu ani její letošní, rozsáhlejší pokračování kurátor nestaví na bombastických zápůjčkách z největších světových institucí. A tak jako moderní gastronomie pracuje především s lokálními surovinami, Haľák představuje díla z institucí, soukromých galerií a sbírek středoevropského kulturního prostředí. Vedle děl z depozitářů Belvederu a AJG jsou k vidění zápůjčky z Albertiny, Leopold muzea, ZČG v Plzni, NGP, ze Salcburku nebo z drážďanského Albertina.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!