2024

2024 Zdroj: Michal Kořán ve spolupráci s ČOV

1912
1928
1964
1968
1972
9 Fotogalerie

Fenomén plakátů olympijských her. Podívejte se, jak vypadaly symboly olympiád v minulosti

Marek Gregor
Marek Gregor , Michal Kořán

Nejen skrze sportovní výkony – příběhy velkých výher i nenaplněných očekávání – vnímáme fenomén olympijských her. Za více než sto let vznikly desítky logotypů a stovky plakátů jednotlivých olympiád, jejichž autory často byli umělci velkých jmen.

Vůbec první oficiální plakát vzešlý z umělecké soutěže byl představen ke Hrám V. olympiády ve Stockholmu 1912, o rok později pak zakladatel moderních olympijských her, baron Pierre de Coubertin, přišel se symbolem olympijských kruhů, dnes jedním z nejchráněnějších symbolů světa. A protože o další rok později celou zeměkouli zachvátilo šílenství první světové války, olympijské kruhy symbolizující pět obydlených kontinentů se na hrách objevují až v roce 1920, v belgických Antverpách. Zvláště v první polovině 20. století – ještě před masívním rozšířením rozhlasu a televize – byly plakáty zcela zásadní pro prezentaci a komunikaci největšího sportovního svátku světa.

Od té doby se mění i přístup k olympijským plakátům, vznikají větší série, často věnované konkrétním sportovním odvětvím, plakáty se i částečně stávaly volnou disciplínou. Všechny, i ty vycházející v uměleckých sériích, lze považovat za oficiální plakáty, ale vždy byl vybrán jeden, jenž se vedle loga stal vizuálním symbolem her. Některé nesou výjimečnou uměleckou kvalitu, některé především pracovaly s logotypem her, jiné se staly předmětem propagandy, jako v Berlíně 1936, Moskvě 1980, a určité aspekty propagandistického zadání – šťastného života v krásném světě – lze nalézt i u obou pekingských olympiád (2008 a 2022).

Z dnešního pohledu nejvyšší umělecké kvality nesou série plakátů pro OH v Tokiu 1964, jejichž autorem byl Júsaku Kamekura, který je – vedle filmového režiséra Akiry Kurosawy a architekta Kenzóa Tangeho – obecně uznáván za formativní osobnost japonské poválečné vizuál­ní kultury. Jím zvolené mini­malistické propojení národního symbolu s olympijskými kruhy je vedle plakátu pro následující olympijské hry v Mexiku 1968 (autorů Pedra Ramíreze Vázqueze, Eduarda Terrazase a Lance Wymana) považováno za nejklasičtější a nejoriginálnější zpracování olympijské symboliky vůbec.

 

Výraznou vizuální kvalitu nese i celý výtvarný koncept LOH v Mnichově 1972, za kterým stál slavný německý grafik a typograf Otl Aicher. Vedle oficiálního plakátu a Aicherem vytvořených už legendárních ikonek sportovních odvětví vznikla i ceněná série uměleckých printů, například od Victora Vasarelyho, Oskara Kokoschky nebo Davida Hockneyho.

Nápad se uchytil a podobně k vizualitě přistupovali i organizátoři následujících her. Výrazný koncept byl zvolen pro Los Angeles 1984 – osloveno bylo hned 16 špičkových umělců své doby, kteří vytvořili vlastní návrhy plakátů – všechny byly publikovány –, a za hlavní pak byl vybrán vizuál od jednoho z tvůrců pop artu, Roberta Rauschenberga.

Plakát od Prima Angeliho pro stoleté hry (­Atlanta 1996) osobně vybíral předseda MOV Juan Antonio Samaranch. Velký rozruch svým netradičním výrazem vzbudil vizuál pro Londýn 2012 od Rachel Whitereadové, jedné z umělkyň z tzv. Young ­British Artists.

Zcela jiný přístup pak zvolil kreslíř a ilustrátor Ugo Gattoni, který pro letošní pařížské hry vytvořil obří panoramatickou scenérii, jejíž kontext na­plno vyzněl až při pátečním bombastickém zahájení Her XXXIII. olympiády.

Zmíněné plakáty si můžete prohlédnou v galerii. Pro úplnost uvádíme přehled všech symbolů letních i zimních olym­pijských her.