Karel Heřmánek mladší, umělecký šéf Divadla Bez zábradlí s herečkou Nikol Kouklovou

Karel Heřmánek mladší, umělecký šéf Divadla Bez zábradlí s herečkou Nikol Kouklovou Zdroj: Mariann Menke

Karel Heřmánek mladší o představení s jedenácti Hamlety: Hamlet je šíleně dlouhý, stejně se v něm musí škrtat

Vašek Vašák

V rámci Letních shakespearovských slavností 2024 uvede Prague Shakespeare Company v angličtině, češtině, němčině a ukrajinštině s českými titulky Hamleta, premiéra dramatu v režii Guye Robertse je 23. srpna. O tomhle představení, v němž hraje po boku Jessiky Booneové nebo Taylora Napiera, i o svých amerických i českých zkušenostech se rozpovídal umělecký šéf Divadla Bez zábradlí, herec Karel Heřmánek mladší (35).

Jak dlouho jste s manželkou, herečkou Nikol Kouklovou, studovali v Americe?

V roce 2014 necelé dva měsíce. Byla to škola, jak dělat naši profesi jinak. DAMU je zaměřená spíš na ansámblové herectví a připravuje vás na angažmá a práci v partě lidí. V Americe soubory nejsou, herci se angažují na  každý projekt zvlášť. Tamní společnost je postavená na individualismu. Já si nemyslím, že by měl být umělec dogmatický. Spíš ať si najde vlastní styl. Pro mě to byla další příchuť toho, co chci dělat.

Je DAMU konzervativní?

Z tohohle pohledu ano. Asi by to chtělo změnit nějaké přístupy a pohled na to, co herecká práce vlastně je. Mezinárodní umělecký svět se mění a tady to pořád jede českou cestičkou: člověk skončí školu a jde hrát do oblasti nebo jinam, ale vždycky do angažmá. Teď chce být hodně lidí z mého okolí spíš na volné noze a pociťuju trend umět prodat sám sebe. Určitě by tomu pomohlo, kdyby se tady pořádaly mezinárodní projekty. Už na škole by se mělo dělat víc v angličtině, měli by se přijmout studenti ze zahraničí a koncipovat studium evropsky, protože při mezinárodním složení se vzájemně ovlivňujete. Svět jde tím směrem.

Vaše partnerka nestudovala v USA stejnou školu jako vy. Proč?

Já jsem byl na The Lee Strasberg Theatre & Film Institute a Nikol na Stella Adler Studio of Acting. Strasbergova metoda je založena na Stanislavském, jenž je rozpracován do podrobnější struktury. Jde o to, aby byl herec úplně uvolněný a uměl si navodit emoci prostřednictvím vlastního prožitku z minulosti. K tomu směřují relaxační cvičení, kdy si třeba představujete, jak vám voněla káva, kterou jste si ráno udělali. Někdy jsem si tam připadal, že se zbláznili, ale otevřelo mi to nové obzory a uvědomil jsem si, že neexistuje jen jedna cesta. Nikol v té době ještě nehovořila tak dobře anglicky, takže absolvovala pohybový kurs a její závěrečné představení nebylo vyloženě herecké. Její škola kladla kromě emocí důraz také na představivost.

Jak jste se dozvěděl o loterii, v níž lze vyhrát zelenou kartu?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!