Rodina světí prostředky. Slovenský divácký hit rekapituluje řádění gangstera Mikuláše Černáka
V době, kdy Slovensko opět zachvacují podivné mocenské struktury, u našich východních sousedů vzniká řada gangsterek, které se vypořádávají s tamními „divokými devadesátkami“ nebo s prorůstáním organizovaného zločinu do státní správy. Po Svini, Válce policajtů a dalších titulech tak přichází MIKI. Film je osudy horehronského bosse Mikuláše Černáka podle titulků pouze „inspirovaný“, scenárista Miro Šifra (Úsvit, Zrádci, Rédl) však s Černákem, sedícím v Leopoldově na doživotí, pořídil desítky hodin rozhovorů a dušuje se, že ty nejneuvěřitelnější scény snímku, jako cesta s autobusem plným svíčkových bab do Říma, jsou právě ty nejautentičtější.
Režisér Jakub Kroner zručně napodobuje mistra žánru Martina Scorseseho už od začátku, kdy se ocitáme hluboko v ději a jsme svědky brutálního výjevu, který ukazuje, v jaké monstrum se protagonista od krotkých začátků své „kariéry“ proměnil. Ke Scorsesemu později odkazují i scény krvavého násilí, absurdně černý humor nebo motiv důležitosti rodiny. Vracíme se do roku 1991, kdy se Miki s bratrem Vladem snaží vylepšit rodinný rozpočet tvrdou prací v bavorských lesích. Zatímco Vlado prostě jen trpí tehdy běžným pocitem východní méněcennosti, Miki se rozhodne být „někdo“ a umí k tomu nestabilní dobu využít.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!