Gymnastika duše. Výstava v Galerii Rudolfinum vybízí návštěvníky k duševnímu cvičení
Britský sochař Antony Gormley s českou architektkou a spisovatelkou Pavlou Melkovou společně vystavují v Galerii Rudolfinum. První výstavou spolukurátorovanou novou ředitelkou Galerie Rudolfinum Julií Bailey společně se spoluautorkou Pavlou Melkovou tak kráčí jeden z nejprestižnějších pražských výstavních prostorů přesně třicet let od svého založení do nového – teprve druhého – období.
Podobně jako předchozí ředitel instituce Petr Nedoma v programu Galerie Rudolfinum úspěšně střídal české umělce se zahraničními, nová šéfka na začátek nové výstavní sezóny zvolila spolupráci domácí architektky (a zde též básnířky) Pavly Melkové se slavným britským sochařem Antonym Gormleym. Podobně, jako byla nejvýraznější výstava posledního nedomovského období (Jiří Příhoda, 2022) o jedinečném citu pro práci s prostorem a jeho až totálním přetváření, se do společného projektu s dotvářením prostoru pustili i Melková s Gormleym. Druhý jmenovaný se do Prahy vrací opakovaně. Úžasná byla rozhodně jeho výstava v Letohrádku královny Anny v devadesátých letech, naposledy zde vystavoval v Anežském klášteře před pěti lety, kde se seznámili s architektkou Pavlou Melkovou. Na základě toho vznikla publikace Gravitační pole nevyslovitelného (KANT, 2022), v níž Britovy malby doplňují texty Melkové. Prologem v podobě jakéhosi duchovního cvičení začíná i jejich aktuální výstava: stejně jako v knize jsou i v Galerii Rudolfinum kresby doplněné texty, jež kladou divákovi otázky: „Existuje prostor uvnitř těla stejně jako vně? Je vědomí prostorové?“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!