Přežití a orientace: Krásná publikace Identita vypravuje příběh českého grafického designu
Jak se vyvíjel český grafický design a jak se projevuje ve vizuální identitě měst, turistickém značení, při úpravě knih, ale třeba i v církevním prostředí nebo na hřbitovech? Přepychově upravená a invenčně sepsaná kniha Identita: Příběh českého grafického designu (právě ji vydala Paseka v parádní grafice Adély Svobodové a Filipa Blažka) editorky Lindy Kudrnovské a kolektivu komplexně mapuje dějiny českého grafického designu, jeho současnost i vyhlídky, a to i v oblastech, kde jeho přítomnost běžně nevnímáme. Sestává z dvaadvaceti tematických esejů, osmnácti rozhovorů s tvůrci a mnoha barevných ilustrací a navazuje na výborný dokumentární cyklus České televize.
Autoři zkoumají, jak se při působení grafického designu na člověka uplatňují starší, etologické mechanismy, jak to s nadsázkou popsal třeba typograf, malíř a hudebník František Štorm: „Silueta v přírodě je otázkou přežití, silueta orlích křídel je srozumitelný signál pro hraboše na louce a silueta jedné modelky na UMPRUM byla kdysi signálem pro mě, abychom nevymřeli.“ Především se však autoři z různých úhlů zabývají tím, co to vlastně grafický design je; dle jedné definice „zprostředkovávání informací vizuálním způsobem“. Podle grafického designéra, písmaře a pedagoga Radima Peška grafický design určitě nezachrání biodiverzitu, ale „může lidi naučit rozeznávat zdroje, orientovat se v tom, odkud informace pocházejí, a na základě toho pak třeba činit lepší rozhodnutí v každodenním životě. Být vzdělanější, ohleduplnější, všímavější.“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!