„V Ctnostech a neřestech se cítím být číšníkem servírujícím dobré jídlo, v němž je řada různých dobrých ingrediencí,“ říká sochař Matyáš Chochola

„V Ctnostech a neřestech se cítím být číšníkem servírujícím dobré jídlo, v němž je řada různých dobrých ingrediencí,“ říká sochař Matyáš Chochola Zdroj: epo1

Betonový dialog s barokem. Sochař Matyáš Chochola se cítí být číšníkem v neřestech a ctnostech

Klára Čikarová

Výtvarný umělec MATYÁŠ CHOCHOLA (38) vystavuje v trutnovské galerii EPO1 dvanáct monumentálních plastik vytvořených 3D tiskem z betonu, volně inspirovaných barokními sochami Ctností a Neřestí od Matyáše Bernarda Brauna. Na hospitálu Kuks, kde stojí jejich historické předlohy, je památkáři nepovolili instalovat. Výstava Ctnosti a neřesti naší doby / 300 let poté je k vidění do konce března.

Kde se vzal nápad parafrázovat Braunovy sochy CtnostíNeřestí?

Sugestivní atmosférou Kuksu jsem inspirovaný od mala. Jsem rodák z Hradce Králové a před pár lety jsem tam měl větší výstavu Dějiny lidstva. Když jsem začal vytvářet svou sérii soch, bylo to s přímou paralelou na Braunovo sousoší CtnostíNeřestí právě na Kuksu. Chtěl jsem je ale přepsat do současné podoby. Prvotní záměr byl umístit je přímo v parku na Kuksu, kde by komunikovaly se svými historickými předlohami a pokračovaly v jejich tématu. Z důvodu památkové ochrany to ale zatím nevyšlo, ačkoliv jsme se s památkáři snažili vést konstruktivní dialog. Když jsem hledal alternativní umístění, nabízelo se EPO1 jako místo, které dokáže vystavit tak velké sochy i uvnitř a zároveň má ke Kuksu svou polohou nejblíž. Během zimy navíc může fungovat jako vhodný výletní mezicíl cestou na hory.

Co se na vašich sochách památkářům v Kuksu nezdálo?

Původně jsme byli domluveni, že tam sochy instalujeme v létě během festivalu Theatrum Kuks. Památkáři ale nemají legislativu týkající se dočasného umisťování děl v rámci historických památek. Každá z betonových soch váží okolo tuny a oni se báli, že by jim Kuks asi spadl. Měl jsem vytvořenou sérii odborných posudků, které potvrzovaly, jak by došlo k cennému propsání historie do současnosti, a že žádná újma nehrozí. Osobně si ale myslím, že mohlo vadit i to, že na moje sochy je třeba mít názor, a nikdo nevěděl, za jaký konec je chytit. Mě ale baví, když umění vyvolává otázky, a budu rád, pokud debata okolo mých soch změní pohled na současné umění v historických objektech i do budoucna.

Ctnosti a neřesti ve vašich sochách nejsou přesně definované. Které vlastnosti se v nich tedy odrážejí?

Jejich podoba vznikala volně. Vycházejí ze základních pilířů či archetypů mého sochařského rukopisu a oblíbených inspiračních zdrojů. Je to taková eklektická série různých kulturních a historických odkazů, které se navzájem doplňují. Stejně tak mají i ctnosti a neřesti rozdílné charaktery. V dnešní době nemají tak pevně daný kodex jako v baroku: z ctnosti se může stát neřest, a naopak. V mých sochách může každý vidět jinou kvalitu, každému mohou evokovat něco jiného. Nechávám na divácích, aby si k nim našli vlastní vztah, ať už to bude sympatie, nebo antipatie.

Vetkl jste do nich i své vlastní ctnosti a neřesti?

Samozřejmě tyto sochy vnímám skrze sebe samého, jsem takový jejich táta, a jsou to tedy i moje ctnosti a neřesti. Nechci ale lidem napovídat, jak je mají číst, nebo sochám samotným vkládat něco do vínku. Mám mezi nimi své favority, ale celek tvoří až ve své úplnosti – stejně jako se v nás mísí různé vlastnosti a skládají se v jedinečné osobnosti.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!