Malíř Tomáš Císařovský

Malíř Tomáš Císařovský Zdroj: spot gallery

Není malba jako Malba. Tomáš Císařovský ukazuje, jak se dostal od štětky a štaflí k velkým příběhům

Klára Čikarová

Název výstavy Malba Praha může znít zavádějícím způsobem – podobně jako třeba u kapely Hudba Praha. Pokud tápete, co si pod tím představit, jde o družstvo, v němž jeden z nejrespektovanějších současných českých malířů, Tomáš Císařovský (*1962), pracoval zamlada jakožto malíř pokojů. Výstava je postavena na jeho životních zkušenostech a je pro něj velmi osobní – dotýká se totiž jeho profese i rodného města. Až na jednu malbu jde o díla, která od jara do podzimu loňského roku vznikala nově pro tuto výstavu. Ta je k vidění v nově otevřené Spot Gallery na pražských Vinohradech do 22. února.

V 70. letech bylo možné podávat si na střední školu jen jednu přihlášku, a když se na ni student nedostal, musel do učení. Tomáš Císařovský věděl, že v Nerudově ulici sídlí jakási Malba Praha, ale netušil, že jde o družstvo malířů pokojů. Přišel tam v domnění, že ho tam připraví na uměleckou školu, ale dostal štafle, malířskou čepici a poslali ho na výmalbu. Tomu se věnoval rok, než se vrátil zase zpátky do školy. Do výstavy na Vinohradech vtělil své vzpomínky na toto překvapení – ať už v podobě motivu malířských čepic, štaflí, nebo přímo loga malířského družstva. K tomu však přidal i obrazy míst, která jsou pro něj v Praze zásadní, vytvořené technikou akvarelu na ruční papír.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!