Berlinale: Jessica Chastain jako sobecká filantropka a Ethan Hawke coby slavný textař a alkoholik
Nezdá se, že by nové vedení Berlinale přivezlo do hlavní soutěže více hitů než v předchozích ročnících. Některé tituly nicméně přitahují větší mediální pozornost, a to nejen svým hvězdným obsazením. Jako novinky Mexičana Michela Franca Dreams nebo amerického nezávislého filmaře Richarda Linklatera Blue Moon.
V tradiční tabulce kritiků časopisu Screen zatím vede brazilský film Gabriela Mascara O último azul o sedmasedmdesátileté ženě, která si v nedaleké budoucnosti v Brazílii, jejíž vláda internuje a zbavuje svéprávnosti staré lidi, chce ještě splnit pár životních přání. Líbilo se i dílo Michela Franca, jehož snímky v posledních letech plnily program benátského festivalu – naposledy romance Paměť, kterou loni mexický filmař osobně doprovodil i v Karlových Varech. V novince Dreams se opět potkal s Jessicou Chastain, tentokrát v sobě však ústřední romance nese nepřehlédnutelnou společenskou kritiku a témata migrace, privilegií a moci. Chastain hraje americkou filantropku zamilovanou do mladého mexického tanečníka. Vztah chce ale udržet v Mexiku, mimo okruh své rodiny a přátel.
„Náš film prozkoumává vztah mezi Spojenými státy a Mexikem, to, jak se tyto dvě země navzájem potřebují a jak se potřebují naučit hrát fér,“ uvedla na tiskové konferenci oscarová herečka s tím, že Dreams je vzhledem k tomu, co se dnes děje v USA, nesmírně politický film. Na otázku, co se jí líbí na práci Michela Franca, odpověděla: „Provokuje a noří se do problémů, do kterých by se hodně filmařům ani nechtělo pouštět. A neříká, co je správně a co špatně. Vyvolává diskusi a myšlenky,“ chválila hollywoodská hvězda žijící v New Yorku.
Hollywoodské hvězdy přijely i s dalším soutěžním filmem Blue Moon. Jeho režisér Richard Linklater na Berlinale doprovázel už své tituly Chlapectví nebo Před půlnocí, i tentokrát mu společnost dělal herec Ethan Hawke. Ten si v tragikomedii plné duchaplných dialogů zahrál slavného textaře Lorenze Harta, jehož komplikovanou osobnost poznáváme během jednoho večera roku 1943 v jednom broadwayském baru.
„Richardovy filmy mají rády lidi. Ukazují je jako křehké bytosti, ale s respektem. Všichni mají zlomené srdce, ale jsou k sobě stále milí. Snaží se, stejně ale ty druhé raní. V mnoha filmech si lidi chtějí vzájemně ublížit, ale v životě to je víc jako v tomhle snímku,“ vystihl Hawke sladkobolnou náladu příběhu z konce života talentovaného umělce ničeného depresí a alkoholismem, nešťastně zamilovaného do mladé studentky a opuštěného svým profesním partnerem, skladatelem Richardem Rodgersem.
Vzhledem k tomu, že Hart v Blue Moon protestuje proti „neurážlivému umění“, dostali tvůrci na tiskovce i otázky na důležitost umění urážlivého. „Když budeme upřednostňovat peníze za každou cenu, dostaneme generický materiál. Publikum se ale musí o jiný druh umění zajímat. Musí se prodávat, jinak ho nikdo nebude dělat. Proto ho musíme chtít a musíme se ho dožadovat,“ odpovídal Ethan Hawke, kandidát na cenu za nejlepší herecký výkon. Ocenění bude porota vedená americkým režisérem Toddem Haynesem rozdávat v sobotu.