Winton vsítil hattrick! O svém komiksu a „šťastném matchmakingu“ hovoří spolumajitelka tří Cen Muriel
Slavnostní udílení českých komiksových Cen Muriel proběhlo včera, ve středu 26. února, o osmé večerní. Vévodil mu výpravný biografický komiksový román Winton nebyl sám (vyd. Argo) scenáristky Terezy Verecké a výtvarníka Mikuláše Podprockého. Odborná porota jej ocenila ve všech kategoriích, kde to bylo možné: tedy jako nejlepší komiksovou knihu, za nejlepší scénář i za nejlepší kresbu.
Jde o poctu skromnému, dnes již dobře známému válečnému hrdinovi a zachránci bezmála sedmi stovek malých dětí před jistou smrtí. A také těm, kdo Nicholasi Wintonovi pomáhali a dosud nebyli známi. Aktivisté Doreen Warrinerová, Trevor Chadwick, Beatrice Wellingtonová nebo Marie Schmolková (po níž je mimochodem pojmenováno náměstí na pražském Hagiboru, kde již rok sídlí redakce Reflexu) na stránkách velkoformátové bichle fantasticky ožívají, stejně jako celé Československo roku 1939, po záboru Sudet, s druhou světovou válkou za dveřmi.
Porota cen Muriel ocenila, jak „suverénní scénář, plný napínavých zvratů, ale i poučných detailů volbou silné a sveřepé hlavní protagonistky (…) osvěžuje již mnohokrát adaptovaný a povědomý příběh takzvaných Wintonových dětí“ (Tereza Verecká na něm pracovala přes čtyři roky), i „Podprockého rozmáchlou a dynamickou kresbu se spoustou podmanivých nápadů a celostránkových kreseb“. A samozřejmě kongeniální spojení dvou osobitých, precizních tvůrců, jimž nechybí nadsázka, vtip ani myšlení out-of-the-box.
Spisovatelka, scenáristka a režisérka audioknih i podcastů Tereza Verecká (napsala mj. hororový podcast Lyžák nebo Třaskavé pohádky) Reflexu odpověděla ještě před triumfem svého díla na několik otázek.
Jak dlouho jste na scénáři pracovala?
Čtyři roky a kousek, přičemž scénář se měnil a vyvíjel do poslední chvíle. Pracovali jsme totiž s Mikulášem ruku v ruce, organicky, a text se někdy přizpůsoboval výtvarným nápadům a naopak. Tahleta společná “tvůrčí” fáze, tedy fáze, při níž se rodilo i výtvarné tělo, trvala od prvních skic až po dokončení dva roky.
Co pro vás bylo primárním zdrojem informací?
Opírala jsem se hlavně o knihy Není-li to nemožné od Barbary Wintonové, Doreen Warriner's War od Henryho Warrinera a Záchrana českých uprchlíků 1938–39 od William R. Chadwicka. A protože jsem hledala odpovědi na otázky, a nejasnosti, na které jsem v nich narazila, postupně jsem se dostala do králičí nory různých historických studií, článků a zejména zahraničních disertačních a jiných prací z různých univerzit. Díky bohu, že dnes už je většina takových materiálů přístupných online. Další skvělou věcí je, že i mnohé autentické historické dokumenty najdete online naskenované díky archivům jako Yad Vashem a podobně. Člověk se tak může dostat k informacím, aniž by za nimi musel cestovat.
Zpracovala jste komiksové libreto na zadání nakladatelství Argo, nebo šlo o váš vlastní nápad?
Ke zpracování Wintonova příběhu prostřednictvím komiksu mě ponoukal Richard Klíčník (autorčin muž a zároveň vedoucí komiksové edice Argomiks; pozn. red.). A musel ponoukat dost důrazně. Před knihou Winton nebyl sám jsem nikdy neuvažovala o tom, že bych se pustila do psaní komiksu. I když už jsem v té době leccos z komiksové literatury přečetla, komiks pro mě jako autorku představoval neprobádaný, tajemný vesmír.
Co rozhodlo o tom, že kreslit bude výtvarník, autor dvou dílů komiksu Divočina, knižní ilustrátor a někdejší art director fenomenální hry Kingdom Come: Deliverance Mikuláš Podprocký?
Tohle byl šťastný matchmaking ze strany Richarda a Arga. Mikulášovu práci jsem znala, měla jsem ji ráda a i lidsky jsme si měli co říct. To že spolu dokážeme dokonce i tvořit, považuju za naprostý zázrak.
Myslíte už teď na práci na dalším komiksovém scénáři?
Ano, pracuji na dalším komiksovém scénáři pro Post Bellum. A i další plány jsou. A tak jen doufám, že na ně budou síly.
Winton polsky i indonésky
Cesta výpravného biografického komiksového románu Winton nebyl sám ovšem třemi oceněními Muriel jen začíná. Za dva měsíce a pár dní se prodalo devět set kusů, nyní se očekává značný nárůst. Ačkoli Cena Muriel není Magnesia Litera, která dokáže prodeje oceněného titulu dokonce zdvanáctinásobit, zvuk má a loňské trojnásobné vítězce Štěpánce Jislové a její Srdcovce velmi pomohla.
Další věc je, že se komiks o Wintonovi jakožto mezinárodně uznávaném symbolu humanismu a dobra vydá do světa. "Práva jsme nabízeli zatím jen v Angoulême, ale máme na obálce citát od Paula Gravetta, což je na naše podmínky dost unikátní," vysvětluje šéf komiksové edice Argomiks Richard Klíčník. "O Wintonovi totiž referujeme dlouho a připravujeme na tenhle příběh zahraniční vydavatele. I proto je vydání domluvené v Polsku a na Filipínách; o našem komiksu vědí už rok a výsledek jen předčil očekávání. Jak to bude dál, nelze predikovat, ale je jasné, že potenciál na deset jazykových mutací tu je."
Muriel 2024
Výsledky výročních komiksových cen Muriel za díla vydaná v roce 2024 (odůvodnění poroty najdete TADY a na ukázky z nominovaných děl se podívejte ZDE)
Ocenění získali:
Cena České akademie komiksu
Tomáš Motal: Traum 1999 (Centrala)
Nejlepší komiksová kniha
Tereza Verecká a Mikuláš Podprocký za Winton nebyl sám (Argo)
Nejlepší krátký komiks
Albrecht Smuten za Kapitán Chemo (Epocha)
Nejlepší komiks pro děti
Nikkarin za Hubert & Hugo 3 (Labyrint)
Nejlepší kresba
Mikuláš Podprocký za Winton nebyl sám (Argo)
Nejlepší scénář
Tereza Verecká za Winton nebyl sám (Argo)
Nejlepší překladový komiks
Trystero za Bludiště 3 od Charlese Burnse
Nejlepší překlad
Anna Štádlerová za překlad komiksu Francisca Ibáňeze Clever a Smart – Atomový postřik (Crew)
Cena Magnesia za nejlepší studentský komiks
Kateřina Illnerová za S láskou V. (FDULS ZČU)
Přínos českému komiksu
Pavel Ryška a nakladatelství Paseka za vydání experimentálního komiksu Jaroslava Maláka Háček a Čárka
Síň slávy českého komiksu
Ondřej Neff
Porotci ročníku 2024 byli: Džian Baban (scenárista), Michal Jareš (komiksový historik a teoretik), Karel Jerie (kreslíř), Michala Marková (překladatelka), Klára Vörösová (ředitelka komiksového festivalu Frame)