Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně

Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně Zdroj: KVIFF.COM

Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně
Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně
Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně
Mel Gibson s Markem Ebenem při natáčení pořadu Na plovárně
5 Fotogalerie

Postřehy z Karlových Varů: Zkouřený Gibson, razítka v sexshopu a "bobkas" Marka Ebena

TEREZA SPÁČILOVÁ

Druhý festivalový den v Karlových Varech přinesl hned několik “významných” poprvé. Mel Gibson si prý u nás poprvé připadal jako zfetovaný, Naďa Urbánková zase na premiéře zrestaurovaných Ostře sledovaných vlaků přiznala, že poprvé okusila chůzi po červeném koberci. A moderátor Marek Eben poprvé natáčel svou Plovárnu před 1200 diváky Velkého sálu Thermalu. “I have lots of bobkas,” zahájil talk show vedenou v angličtině bez překladu.

Gibson, který měl za sebou noční promítání Šíleného Maxe, sérii rozhovorů a večeři se zástupci festivalu, se mu ukázal být překvapivě dobrým partnerem. “Já budu klidně jenom sedět a mlčet,” smál se, když se ještě ladily zvuk a kamera a nastala “taková pěkná tichá chvíle”.

Následně bavil publikum historkami o tom, jak ho jeho režiséři učili režírovat (“Stačí ti dvě slova: Akce a stop.”) nebo jak mluví jeho britští kolegové. Lehce se dotkl i tématu, kterému se jinak všichni kolem vyhýbali, totiž svých “politicky nekorektních” výroků z roku 2006. “Není náhodou čas, abych se vám taky za něco omluvil? Mám v tom praxi,” obrátil se se smíchem do publika, jež jej za schopnost sebeironie odměnilo potleskem. Když se však chtěl Eben ožehavému tématu věnovat více, bylo na Gibsonovi vidět, že ho chce mít rychle za sebou. “Doufám, že aspoň Bůh odpouští, protože jestli ne, tak jsme všichni v pěkný rejži,” uzavřel nepříjemnou kapitolu.

O pár hodin dříve poskytl Gibson rozhovor i Reflexu coby jedinému českému týdeníku. V něm se věnoval převážně své vášni pro historii, k nelibosti svého agenta se ovšem nevyhnul ani kritice současného světa. “Jsme úplně stejní barbaři jako naši prapředci, Jediný rozdíl je v tom, že oni své barbarství neskrývali,” konstatoval, když srovnával přítomnost s minulostí. Přiznal také, že svou návštěvu vinou jetlagu a bolavého zubu prožívá poněkud odosobněně. “To je poprvé, co si na nějakém festivalu připadám jako zkouřený,” pobavil svého agenta.

Do minulosti se vrátila i delegace ke zmíněným Ostře sledovaným vlakům. Na rudý koberec dorazila s čapkami a la průvodčí a zavzpomínala na to, jak to všechno začalo. “Jiří mě nejdřív hrozně chtěl a pak mě nechal přejet na kolejích,” popsala například Květa Fialová, jak jí Menzel nabídl roli. Eben pak v odkazu na slavnou razítkovací scénu zadoufal, že se razítka zařadí do běžného sortimentu českých sexshopů.

Festival kromě toho představil dva první, tradičně depresivní soutěžní snímky a režijní počin francouzské herecké legendy Fanny Ardantové, jež do Varů zavítala osobně. Fanoušci před Puppem čekali i na polského exprezidenta Lecha Walesu, jenž přijel podpořit režisérskou verzi Wajdova dokumentu o něm samém. Režisérka Olga Sommerová představila dokument Magický hlas rebelky věnovaný legendární zpěvačce Martě Kubišové. A Vladimír Polívka, talentovaný syn populárního komika, si z prezentace novinky “lvího” tandemu Špaček-Šlajer-Štindl Místa odnesl nefalšované štěně.