Jediné na planetě: Nejvíc nejexkluzivnější album Wu-Tang Clanu si koupil farmaceutický parchant
Tak exkluzivní koupi v historii popkultury zřejmě nikdo ještě nerealizoval. Hip-hopová legenda Wu-Tang Clan vytvořila jednu jedinou kopii alba The Wu - Once Upon A Time In Shaolin… a dala ji do aukce. K nevoli fanoušků se jí zmocnil odporný farmaceutický pracháč Martin Shkreli, který v září nechvalně proslul zdražením léku pro pacienty s AIDS a malárií o závratných 5 455 procent.
Wu-Tang Clan se rozhodl bojovat s moderním nešvarem, že hudba jen plytce prosviští internetem, fanoušci si jí nedokážou vážit a piráti dovedou album sdílet na internetu ještě před jeho oficiálním vydáním. Samozřejmě si dal pořádně záležet, aby novinka zůstala v utajení. Celou dvojdiskovou nahrávku s 31 tracky dokonce neslyšela ani většina muzikantů a ostatního personálu – to potěšení měl jen vůdce klanu Robert Diggs zvaný RZA a koproducent Tarik „Cilvaringz” Azzougarh. A to se na albu podíleli všichni žijící členové party, kterou mnozí znalci považují za krále rapu a hip-hopu; o hostech jako Cher či hráči FC Barcelona nemluvě.
The Wu - Once Upon A Time In Shaolin...|
„Chystáme umělecké dílo, jaké v historii hudby nikdo nevytvořil,“ chlubil se RZA Forbesu. „Je to, jako by někdo vlastnil žezlo egyptského krále.“ A to se ještě neobvykle podceňoval, žezel bylo víc než faraonů a díky vykradačům hrobů se jich jistě pár v soukromých sbírkách nachází.
Zatímco novináři obvykle dostanou celá alba k recenzím často ještě v předstihu, s touto lahůdkou na to šel Wu-Tang Clan opačně. Cilvaringz si pozval reportéra Forbesu do Marrákéše (země svých předků, kde nyní tento Holanďan žije) a pustil mu 51 vteřin hudby. Publicita byla zajištěna, story o nejexkluzivnějším albu všech dob proletěla médii po celém světě.
Album ve stříbrném a niklovém uměleckém obalu se dva roky schovávalo v trezoru a ostatní kopie byly prý zlikvidovány. Pár vybraných šťastlivců, zejména „vlivných osobností umělecké sféry“, novinářů a potenciálních kupců, pak mohlo slyšet třináctiminutový výběr v newyorském Muzeu moderního umění.
A začaly chodit nabídky, prý i na pět milionů dolarů, než vůbec aukce začala. Někteří fanoušci se snažili vybrat společnými silami, prostřednictvím Kickstarteru, dost peněz na to, aby přeplatili rapuchtivé bambilionáře někde z Dubaje a desku zveřejnili zadarmo. „Kapela dostane svoje prachy a my ostatní si můžeme epické album užít, místo aby si ho nějaký über bohatý parchant nechal pro sebe jako sběratelský kousek,“ vyzývali organizátoři. Marně, místo milionů se sešlo něco přes patnáct tisíc dolarů.
Další várku reklamy si skupina zajistila koncem listopadu pouhou informací o tom, že se deska v aukci prodala. „Konečný kupec je soukromý americký sběratel,“ informovala aukční síň Paddle 8. „Kupující a prodávající se na obchodě dohodli v květnu, načež strávili měsíce finalizací smluv a vytvářením právní ochrany pro toto zvláštní dílo, jehož hodnota tkví v jeho jedinečnosti.“ K ceně síň pouze uvedla, že byla v řádu milionů a že prodej překonal rekordní dražby například raných Beatles či Elvise.
No a teď Bloomberg Businesweek přišel s odhalením, že hip-hopový artefakt koupil Martin Shkreli, šéf farmaceutické firmy Turing. Svým rozhodnutím zdražit lék Daraprim z 13,5 dolaru na 750 za piluli si vysloužil nálepky jako „morálně zkrachovalý sociopat“, „všechno, co je na kapitalismu špatně“, „možná nejnenáviděnější člověk Ameriky“ a „šmejd“.
Martin Shkreli|
Kritikou se nenechal rozhodit, prý mu jde o pacienty: nějak přece vývoj dalších léků musí zafinancovat. „Média na mě najednou ukazují prstem. A tak si na ně ukážu také. Ale ne ukazováčkem, ani malíčkem,“ zacitoval fanoušek rapu Eminema. Později ale vyměkl a lék poněkud zlevnil. Pokud mu však záleží na veřejném mínění, bude asi muset šaolinské vyprávění zveřejnit zadarmo a všem. Kromě prodeje s ním smí naložit prakticky libovolně.