Osm hrozných kulí internetovým pirátům.

Osm hrozných kulí internetovým pirátům. Zdroj: Profimedia.cz

Pirátské vánoce: Na internet unikla bezprecedentní halda filmů včetně Osmi hrozných od Tarantina

Darek Šmíd

Dva z nejočekávanějších filmů roku, Osm hrozných (The Hateful Eight) Quentina Tarantina a Zmrtvýchvstání (The Revenant) Alejandra Gonzáleze Iñárritua už se týden potulují po internetu – podstatně dřív, než by si stačily odbýt oficiální premiéru v kinech. Filmy se kradou běžně, ale tahle masivní dávka vánočně upirátěných vysokoprofilových snímků je přece jen v něčem unikátní.

 

Filmy Osm hrozných a Zmrtvýchvstání v tuhle chvíli sdílí na internetu už nějaké dva miliony unikátních IP adres. Podle serveru magazínu Variety za prvních 24 hodin od úniku stahovalo Zmrtvýchvstání (s Leonardem DiCapriem v hlavní roli) takřka 740 000 unikátních IP adres, Tarantinových Osm hrozných pak skoro 570 000. A pak už to jen rostlo. Nejsou přitom jedinými oscarovými favority, které se v předvánoční čas po internetu takhle rozsypaly. Součástí balíčku jsou i další snímky, které nepatří mezi pominutíhodné filmové čudly. Fůra lidí už díky tomu shlédla na svých upatlaných monitorech hned pod stromečkem boxerský snímek Creed, což je pokračování Rockyho se Sylvesterem Stallonem, Joy, očekávaný film s Jennifer Lawrencovou, Bradleyem Cooperem a Robertem De Nirem, nebo Diagnóza: Šampión (Concussion) s Willem Smithem.

S výjimkou filmu Creed se jedná o předpremiérové snímky: nové počiny s Lawrencovou a Smithem mají oficiální americkou premiéru až dnes, 25. prosince, Osm hrozných a Zmrtvýchvstání až 8. ledna. Průšvih je to o to větší, že jmenovitě v případě Osmi hrozných a Zmrtvýchvstání už se dokonce i ví (vystopovala to FBI), odkud snímky unikly: podle „watermarků“ na digitálních kopiích byl únik rychle vystopován do kanceláře Andrewa Kosoveho, vysoce postaveného člověka z filmové společnosti Alcon Entertainment, do které dorazily ve formě oscarových „screeners“ - tedy kopií, které jsou rozesílány masivní oscarové porotě k ohodnocení.

Což je také důvod, proč se zmíněné snímky rozprskly po internetu takovou rychlostí: nejde o nějaké rozhrkané nahrávky z filmového plátna na kameru drženou v ruce, ale o bezvadné kopie.

Člověk z Alcon Entertainment, kterému byly kopie určeny, se celkem pochopitelně dušuje, že je nikdy nedržel v ruce. Podle všeho to vypadá, že šlo o operaci řízenou nějakým hanebným panchartem z recepce společnosti a Alcon Entertainment k tomu velmi pravděpodobně přišlo jako slepý k houslím - podobně jako dříve moderátorka Ellen DeGeneresová, když na internet unikl „screener“ filmu Walter Mitty a jeho tajný život Bena Stillera opatřený „watermarkem“ s jejím jménem.

K ukradení a nasdílení Tarantinových Osmi hrozných se přihlásila pirátská skupina Hive-CM8, která po zveřejnění Osmi hrozných na torrenty prohlásila něco ve smyslu „Tohle je první film ze čtyřiceti, další budou následovat.“ Až se ta děcka dostanou do rukou Quentinu Tarantinovi, bude to asi celkem bolet, protože Tarantino letos naprosto pochopitelně běsní od chvíle, kdy na internet unikl kompletní scénář Osmi hrozných.

A ano, jistěže je to KRÁDEŽ, jakkoli se člověku snaží pořád nějací chytráci nakukat, že „krádež-je-jenom-když-to-odněkud-zmizí-a-tohle-tedy-krádež-není-a-bla-bla-prd“; hoši, ten film někdo vymyslel, napsal, nasvítil, ozvučil, zahrál a natočil; takže prachy za váš „to-ale-není-krádež-když“ zážitek patří jemu.

Tahle aktuální krádež je přitom v kontextu všech dosud uniklých oscarových filmů výjimečná, jak uvádí server Vocativ, citující data Andyho Baia. Pouze 6,9 procent ze 413 z uniklých oscarových „screenerů“ od roku 2003 se objevilo na internetu před samotnou premiérou filmu – a pouze 38 procent z oscarových filmů uniklo prostřednictvím oscarových „screenerů“.

A přihodí-li se k tomu všechny ostatní, i neoscarové „screenery“, píše Vocativ, dělá to jen 15 procent filmů uniklých před premiérou; předpremiérový Tarantino a DiCaprio v super kvalitě jsou tedy úlovek jak Brno.

O tom, že se s oscarovými „screenery“ skončí, už se mluví nějakou dobu. Jasný přístup zvolil nedávno k věci televizní kanál HBO – od doby, co na internet před premiérou unikla kompletní pátá řada jeho seriálu Hra o trůny, už neposkytuje „screenery“, ale pouze streamované vysílání, při kterém snímek není tak jednoduché si uložit na disk a odtud ho ještě za tepla šoupnout na torrent. O tom, zda únik Osmi hrozných a Zmrtvýchvstání změní předoscarovou praxi, se teď bude jistě hodně mluvit: prozatím je na místě zase jen ta otázka, jestli člověku fakt stojí za to sledovat uniklé filmy na monitoru, když místo toho může vidět šestimetrovou hlavu Leonarda DiCapria na filmovém plátně.