South Park podevatenácté: souboj se šikanou politické korektnosti a terorem reklamy
South Park začínal jako ryzí provokace, příběh malých dětí, které mluví sprostě a prožívají bizarní příběhy s mluvícím hovínkem či obří robotickou Barbarou Streisandovou. Jenže zatímco jiné seriály opakovaly stále dokola stejné fígle, South Park se pomalu proměňoval. Čím dál méně reagoval na aktuální dění a místo toho se stával brutálně inteligentní úvahou o současném světě. I když je v něm humor (a občas nějaké ty fekálie) pořád přítomný, spousta dílů je už spíše mrazivá. A až moc výstižná.
Nová, devatenáctá sezóna (k vidění zde) šla ještě mnohem dál. Je to sezóna, která má jednotné téma a ze které jde trochu strach. Městečko South Park se začalo modernizovat, a tudíž už nemůže být zátiším zastydlých rasistických buranů. Ne; je nutné dát všem stejné šance, být uvědomělý, dávat v módních obchodech příspěvky na hladovějící děti a být stále pod dozorem bachařů politické korektnosti (kteří jsou tu líčeni jako školní bratrstvo rozeřvaných šikanistů). Ovšem to nestačí. V cestě k totální rovnoprávnosti všech vadí jedna ošklivá a zastaralá věc – realita. Realita není příliš korektní, nehodnotí stejně chytré a hloupé, krásné i ošklivé... a občas se může stát, že se někdo dozví pravdu. Třeba že je tlustý, neschopný idiot. Což není možné tolerovat. Lidi je nutné před ní chránit.
Dobré ráno, politicky korektní světe.|
Realita je tu zobrazována jako padouch z černobílých grotesek. S vysokým cylindrem a nakrouceným knírem – a v závěru (pozor, spoiler) je po zásluze oběšená. K čertu s realitou, mám svůj dokonalý svět, kde jsme všichni úžasní a skvělí.
Zemřela herečka a dabérka Inka Šecová, jejíž hlas byl slyšet i v seriálu South Park >>>
Reklama jsem a reklama budu
Ovšem tohle tvůrci Trey Parker a Matt Stone ještě trumfli finálními díly devatenácté řady, ve kterých dojde k ohrožení celého světa. Nehrozí ani emzáci, ani kanadští přistěhovalci... hrozí reklamy. Internetové reklamy, které získají vlastní inteligenci a začnou přebírat i lidskou podobu.
Parker a Stone popisují válku lidí s reklamami jako dlouhý a nepřetržitý boj, ve kterém se reklamy stále přizpůsobují a hledají nové cesty, jak se k lidem dostat. Na každou akci odpovídají reakcí. Máte v počítači adblock? Reklamy se tam dostanou stejně, maskované za normální zprávy. A jeden z hrdinů je vyvolený – jako jediný dokáže na internetu poznat, co je reklama a co je skutečná informace. Díky tomu může proti reklamám bojovat.
Bavil jsem se... ale jen do chvíle, než jsem si sedl k počítači. A zjistil, že to zase taková sranda není. Že už sám netuším, co je skutečná zpráva a co reklama. Člověk se dřív smál lidem, co skočili na dopisy nigerijských princů, ale dneska už jsou reklamy rafinovanější. Pronásledují vás jako hororový maniak.
Hádej, kdo ti píše...
A pak jsou tu maily. Někdy si už člověk opravdu není jistý, co je skutečný mail a co je jen snaha vám něco prodat. Reklamy se maskují a snaží se být nenápadné. Vydávají se za lidi, kteří o vás mají starost, kteří vám chtějí něco doporučit... a dělají to čím dál líp. Naposledy mi dorazil mail znění nějak jako: „Ahoj, líbí se mi tvoje internetová stránka, ale přijde mi, že tam máš zbytečné chyby. Taky mám svou stránku a trvalo mi dlouho, než jsem si s tímhle poradil... a je možná škoda, že si to kazíš maličkostmi.“
Žádná přímé nabídky, jen zdvořilý zájem. A teď co? Na osmdesát procent tušíte, že je to nějaký podfuk (hlavně tím, jak je to totálně neurčité), ale co když ne? Nemáte jistotu. A teď si přestavte, že za nějaký čas tyhle reklamy neurčité být přestanou. Budou vám chodit konkrétní maily, přesně obeznámené s vaší situací, budou podepsané křestním jménem někoho z vašich facebookových známých... a možná použijí i jeho řečnické obraty.
Člověk už přestává věřit čemukoliv. Upřímně, pokud by se teď ozvalo na ulici hlášení, že vypukla atomová válka a všichni mají utíkat do krytu, jako první by mě napadlo: co se nám tímhle snaží prodat? Nějaký energy drink?
Reklamy se budou stále vylepšovat a my budeme stárnout a přestaneme být tak ostražití a tak ve střehu. Nakonec nás dostanou. Všechny nás dostanou. Kam se hrabe terminátor, reklamy jsou to skutečné nezastavitelné a stále se vylepšující.
A pak už, jak praví South Park, půjdete po ulici a nebudete tušit, který z lidí je skutečný a kdo je jen reklamou.
Jako třeba tenhle článek. Mysleli jste si, že je to úvaha o reklamách a místo toho je to propagace devatenácté sezóny South Parku. Koukejte se na ní podívat.