Dvojitá polská mise v Praze: Objev z United Islands se vrací
Na loňský ročník festivalu United Islands „přijel, byl viděn a zvítězil“. Polský folk-popový zpěvák, který si říká Fismoll, zde naprosto nečekaně zazářil a následně o něm i ti, kteří ho ještě chvíli předtím vůbec neznali, mluvili jako o největší hvězdě celého ročníku. Po půl roce se vrací znovu do Prahy: ve čtvrtek 11. února spolu s ním v prostoru La Fabrika zahraje neméně křehká písničkářka Agu.
S narůstající popularitou intimních písní švédského solitéra José Gonzáleze, islandských Sigur Rós, Američana Bona Ivera nebo těch hraných irským nestorem Glenem Hansardem se otevírá pole působnosti i dalším následovníkům. V Polsku si podobné teritorium pro sebe v neuvěřitelně krátkém čase zabral právě mladičký Fismoll, jak si říká Arkadiusz Glensk, jenž teprve nedávno překročil dvacítku. Pseudonym si nepřekvapivě zvolil podle tóniny, v níž se rád pohybuje. Má něžný, komorní, zasněně procítěný projev a jeho kouzlu propadá stále více posluchačů.
Stejně jako mnohým dalším ze stejné generace i jemu pomohl internet. Ještě jako student střední školy zaujal příjemnými verzemi písní již populárních kolegů, jako například Mad World od Tears for Fears nebo Nine Crimes, původně od Damiena Rice. Ještě než stačil odmaturovat, vyšlo mu v roce 2013 debutové album At Glade, které bylo následně nominováno na dvě nejdůležitější polské hudební ceny. A ze singlu Let’s Play Birds se stal v Polsku velký hit.
Fismoll dnes bleskurychle vyprodává ty největší kluby a nechybí na žádném z největších polských festivalů. Postupně se ale začíná dostávat také do povědomí mezinárodního publika. Kromě loňských pražských Ostrovů už zazářil i na budapešťském Szigetu, největším středoevropském festivalu, ale hostily ho i slovinský Ment Festival, The Great Escape Festival v Brightonu, Loftas Festival ve Vilniusu nebo polský Open’Er.
Doprovází ho sestava muzikantů s violoncellem, bicími a kytarami, která jeho hudbě ještě přidává na snivosti a křehkosti. On sám pochází z rodiny hudebníků a hraje na kytaru, piano i basovou kytaru. Krátce po své první pražské návštěvě stihl vydat další album Box of Feather, jež opět sklízí pozitivní kritiky.
Právě Agu (jak sama říká, „původem Polka, srdcem Češka“) bude Fismollův druhý pražský koncert otevírat. Vyrůstala v přímořském městě Gdyně, do Prahy přijela v době těsně po vstupu Polska i Česka do Evropské unie, jen s batůžkem, čerstvou maturitou a „pár drobnými v kapse“... A už tu zůstala.
„Prošla jsem si fázemi různých hudebních fascinaci. Od klasiky přes jazz až po elektronickou hudbu,“ rekapituluje. „Zdá se, že máme s Fismollem dost podobné hudební inspirace. Hudba je pro mě nejúčinnější meditací. Od dětství jsem zpívala v nejrůznějších sborech a vokální harmonie jsou mému srdci hodně blízké. Před několika léty jsem si pořídila looper, jen tak jako hračku na doma, abych si mohla sama se sebou, pro radost zpívat. Časem jsem ale začala trochu víc experimentovat, zapojovat další nástroje a z ,domácích hrátek‘ začaly vznikat nové písně...“
Agu (což je zdrobnělina jejího jména Agnieszka) vystupovala s několika formacemi, jako sólistka má pak za sebou zhruba 130 koncertů v Česku, na Slovensku a v Polsku. „Zní to skvěle, trošku post-rock, trošku Tara Fuki, trošku Dusilová,“ dozvěděla se prý o sobě z jedné kritiky. V září loňského roku debutovala na malé česko-německé značce Yannick South vlastním albem Ke světlu, jež kombinuje komorní zpěv, zamyšlené tóny kytary a drobné elektronické ozdoby. Citlivým a něžným projevem dokáže navodit snovou, meditativní atmosféru, která posluchače snadno přenese do jejího osobitého světa.