Malbu, která upoutávala na retrospektivní výstavu umělce Christiana Guémy, město nejprve po pár dnech smazalo. Pod tlakem veřejnosti ale nakonec uznali, že to byla chyba, umělci se omluvili a dohodli se, že obraz namaluje na stejném místě znova

Malbu, která upoutávala na retrospektivní výstavu umělce Christiana Guémy, město nejprve po pár dnech smazalo. Pod tlakem veřejnosti ale nakonec uznali, že to byla chyba, umělci se omluvili a dohodli se, že obraz namaluje na stejném místě znova Zdroj: Christian Guémy

Satiristická malba upozorňující na nevstřícný přístup k imigrantům se úřadům zdála rasistická
Freska na motivy Hvězdných válek
Banksy Balloon Girl
Dítě šijící vlajky na diamantové jubileum
Mírové složky
13 Fotogalerie

Když byrokrati nevidí rozdíl mezi street artem a vandalismem

Iva-Hedvika Zýková

Umění je křehká věc. Zda nějakému výtvoru přiznat „status“ uměleckého díla, je často diskutabilní a dojít ve věci všeobecné shody téměř nemožné. Obzvlášť jde-li o něco relativně nového, inovativního. Do poslední tečky to platí i o street artu. Tyto kousky navíc nejsou chráněny zdmi muzeí a galerií, ale promlouvají ke komukoliv přímo ve veřejném prostoru. A jsou tak dány všanc libovolným zásahům. Někdy kreativně obohacujícím, jindy destruktivním. Dokonce i propracované malby relativně zavedených umělců mohou být nelítostně zničeny, a to i tehdy, když nejde o partyzánský guerilla art, ale dílo posvěcené úřady. Jako se teď, v únoru, stalo ve francouzské Remeši.

V polovině února realizoval francouzský umělec Christian Guémy, alias C215, v ulicích Remeše čtyři malby. Byly zároveň pozvánkou na jeho retrospektivní výstavu, která se ve spolupráci s městem má odehrát na jaře. Pro tuhle příležitost zvolil C215 čtyři díla – tři zářivě barevná, čtvrté podstatně komornější, černobílé, znázorňující chlapce choulícího se pod elektrickým transformátorem.

Paradoxně se právě tahle diskrétní malba stala terčem odpůrců graffiti a street artu a po nějakých deseti dnech byla odstraněna. Ani to ale nezůstalo bez odezvy, tentokrát opačné. Celé věci věnoval značný prostor místní deník L’Union — L’Ardennais a aféra se následně dostala do dalších médií, nejenom francouzských, ale i zahraničních. Radnice se umělci omluvila a ten se vrátil na místo činu, aby obraz namaloval znovu. Kauza tedy skončila happy endem.Radnice malbu smazala oprávněně. Tedy vlastně omylem

Jiný případ se odehrál v říjnu loňského roku v Havru. Dva umělci, místní rodačka Jace a Dan23 ze Štrasburku, vytvořili společně na zdi gymnázia vtipnou fresku na motivy Hvězdných válek. Jen o pár dní později byla zeď z iniciativy radnice přetřena na bílo se zpětným zdůvodněním, že městu nebyl záměr zeď pomalovat dopředu oznámen. Argument trochu zavánějící alibismem vzhledem ke skutečnosti, že město jedním dechem přiznalo, že zeď přetřeli vlastně nedopatřením… Sami umělci se odvolávali na získané povolení ze strany gymnázia i fakt, že na stejném místě opakovaně realizovali malby bez jakýchkoli problémů. Zastání našli nejprve na sociálních sítích, později i v klasických médiích. Pod tlakem se město umělcům nakonec omluvilo. Za měsíc se navíc Jace do města vrátila, aby, tentokrát bez jakýchkoliv problémů, ozdobila Havre svou další malůvkou. I tady tedy došlo nakonec k téměř dokonalému usmíření.

Satiristická malba upozorňující na nevstřícný přístup k imigrantům se úřadům zdála rasistickáSatiristická malba upozorňující na nevstřícný přístup k imigrantům se úřadům zdála rasistická|Banksy

Imigranti nám berou naše žížaly…

Své o náklonnosti úřadů k street artu by mohla vyprávět i jeho „superstar“ Banksy. Například v říjnu 2014 se jeho tvorba stala trnem v oku radním britského lázeňského městečka Clacton-on-Sea. Satirickou kresbu znázorňující pět holubů, kteří směrem k jedné osamocené vlaštovce ukazují transparenty se vzkazem „Imigranti nejsou vítáni“, „Vrať se do Afriky“ nebo „Nech nám naše žížaly“, nechali bryskně odstranit. Zdála se jim rasistická.