Zapnutá lepenková bedna.

Zapnutá lepenková bedna. Zdroj: Tereza Divišová

Scéna z dokumentu The Displaced.
Virtuální průjezd kubánskou silnicí.
Z ukázky na film The History of Cuban Dance.
Budoucnost.
Ve filmu Evolution of Verse prší pentle.
7 Fotogalerie

Složil jsem si virtuální realitu z lepenky, potkal v ní Michaela Fassbendera

Darek Šmíd

Stačí vám návod vytištěný z internetu (nebo lepenková skládačka za dvě stovky), abyste rozhýbali virtuální realitu běžně dostupnou na dnešních chytrých telefonech. Tady je letmý 360° přehled toho, do jakých světů vás mobil a pár kusů lepenky za takovou láci dostane v aplikaci VRSE.

Bývaly časy, kdy se člověk díval na bednu, ale pak byla bedna plošší a plošší, až se dnes díváme spíš na placku. Lepenková virtuální realita nám „bednu“ vrací. Jen už se nedíváme na ní, ale do ní.

„Vrse“ je název aplikace pro chytré mobilní telefony, který odkazuje jak na „universe“ coby vesmír, tak na „verse“ coby veršování, vyprávění příběhů. Dostane se vám od ní obojího: tady nejde o efektní jízdy na trojrozměrné horské dráze: tohle je vesmír krátkometrážních příběhů, mezi kterými sice najdete horor, dokument o tanci i halucinační průlet nad nejvyššími střechami New Yorku s Charlize Theronovou v saténovém negližé po boku, ale nejhlouběji se jeho prostřednictvím dostanete do toho skutečného světa: do Gazy; do Sýrie; na Ukrajinu; do Súdánu.

Cože? Jaká virtuální realita?

360° videoklipy, v jejichž prostředí se rozhlížíte tím, jak fyzicky otáčíte svým mobilem, už jsou běžnou součástí facebookového feedu (viz facebookové stránky Facebook 360 nebo třeba 360 Stop Motion). Pořád je to ale záležitost skrytá za hranicí dvou rozměrů. Nějaké chytré hlavy ve společnosti Google ale před časem vytvořily (v rámci programu společnosti, v němž můžou ve 20 % svého pracovního času šuchtit své osobní šílené projekty) cosi zvané Google Cardboard. Budoucnost.Budoucnost.|autorGoogle Cardboard je lepenková vystřihovánka opatřená dvěma čočkami, jimiž sledujete rozseknutý, ztrojrozměrněný obraz ve speciálních aplikacích na mobilu, vloženém dovnitř: výsledný 3D efekt je kombinací rozhýbané stereoskopie, gyroskopického pohybu v prostoru a ještě spousty dalších chytrých věcí, které nechápu, protože nejsem Stephen Hawking. Ale jsou tam magnety.

Krátké filmy, které jsou v aplikaci Vrse k vidění, nemají ten mozek pokrucující, žaludek obracející, střeva vyprazďňující efekt, jaký má skutečná virtuální realita v headsetech jako Oculus Rift (a sofistikovanější headset pro telefony Samsung, na který už visí billboardy v obchodních centrech, toho asi také ukáže víc). Vaše zorné pole je tu přece jen viditelně omezené tím, že se díváte do lepenkové krabice.

Emocionální efekt, jaký to má, je ale silný jak nevirtuální stehno. Je to jako když se díváte klíčovou dírkou; výjevy, které sledujete, působí nejen hmatatelně, ale také intimně.

Virtuální průjezd kubánskou silnicí.Virtuální průjezd kubánskou silnicí.|vrse.com

Zákaz používání mobilních telefonů za jízdy získává zcela nové konotace (snímek byl pořízen ve stojícím autě na parkovišti za přítomnosti profesionálů).Zákaz používání mobilních telefonů za jízdy získává zcela nové konotace (snímek byl pořízen ve stojícím autě na parkovišti za přítomnosti profesionálů).|Tereza Divišová

Příběhy ve Vrse jsou natáčené kamerovým vehiklem, který natáčí nejen to, co by bylo „před kamerou“, ale ve stejnou chvíli také to, co je za ní, vedle ní, nad ní a pod ní. Tudíž se můžete v každé scéně rozhlédnout a popatřit na to, co se zrovna děje třeba za vámi.

Scéna z dokumentu The Displaced.Scéna z dokumentu The Displaced.|vrse.com

Takže tady je pár krátkometrážních snímků, které stojí ve Vrse za vidění:

Take Flight

Kritik magazínu listu New York Times posbíral nejlepší herce roku a dal je mágům společnosti Vrse na hraní. Příběh Take flight vás zavede do oblak nad New Yorkem, kde potkáte Chralize Theronovou, setká se tu s vámi Rooney Mara i Benicio Del Toro a je to právě tady, kde jsem si skoro sáhnul na opravdového Michaela Fassbendera (aniž by mi urazil pazouru).

Waves Of Grace

Krátký dokumentární film Decontee Davisové, která přežila nákazu ebolou v Libérii a nyní je proti nemoci imunní. Díky tomu patří k mála lidem, kteří mohou procházet rizikovými oblastmi bez hazmat skafandru a pomáhat tak sirotkům ve své vesnici – a vy jste tam s ní. Je to skutečně vysilující zážitek, protože virtuální realita vás dostane do oblasti, kde to není žádná legrace, a vy máte mezi sebou a ní jen kus lepenky.

Evolution of Verse

Zpátky do nereálných světů. Celý tenhle kraťas je snovým zážitkem z počítačem vytvořené reality, v níž se parní lokomotivy prohánějí po hladině jezera a z nebe prší kilometrové pentličky.

Ve filmu Evolution of Verse prší pentle.Ve filmu Evolution of Verse prší pentle.|vrse.com

Catatonic

Horor. Když nahlížíte do cel makabrózního blázince a ucukáváte pohledem před hrůzami, které se odtud na vás valí, pořád je to ještě spíš jen taková návštěva domu hrůzy. Jenže pak se podíváte dolů a uvidíte své ruce – připoutané ke kolečkovému křeslu, na kterém se pohybujete vpřed. Takže se ohlédnete – protože chcete vědět, kdo vás tlačí. A tam začíná ten opravdový děs... 

The Displaced

Toto jsou příběhy tří z třiceti milionů dětí, které válka vyhnala z jejich domovů. Krátký film The Displaced vás zavede na Ukrajinu, do Súdánu a něco vám v něm také poví děvče ze Sýrie.

Takže tam není ani jedna virtuální horská dráha?

Ne v téhle aplikaci. Vrse má na svědomí filmař Chris Milk, který začal u videoklipů s Kanyem Westem a Pamelou Andersonovou...

… a dnes vypráví na TED o tom, jak může „virtuální realita vytvořit ultimátní stroj na empatii“. Proto najdete v arzenálu jeho vesmíru Vrse tolik příběhů, které vás zavedou do obýváku rodiny v Gaze (jako ve filmu My Mother´s Wing) nebo do utečeneckého tábora v Jordánsku (Clouds Over Sidra).

Aplikaci Vrse si můžete stáhnout tady. Lepenková VR, kterou jsem použil, se jmenuje ColorCross Cardboard a její oficiální stránky jsou tady. České onlinové obchody nabízejí i další varianty od jiných výrobců. Oficiální Google Cardboard si lze vytisknout a vyrobit podle návodu tady.