Z premiéry filmu Nenon Demon

Z premiéry filmu Nenon Demon Zdroj: Profimedia.cz

Z Cannes potřetí: Když se u nich chlapi poperou

TEREZA SPÁČILOVÁ

A už to tu vře. Dlouho se v letošní canneské hlavní soutěži nepromítalo nic, co by vyvolalo (jakékoli, natož kontroverzní) emoce, ale stačilo, aby dorazili místní oblíbenci Refn a Mungiu, a hned je o rozruch postaráno. Kvůli Refnově “vybučenému” kanibalském hororu Neon Demon se dokonce po projekci strhla rvačka přímo před festivalovým palácem. “Když váš film diváky rozeštve, je to dobré znamení - značí to, že jste nic nepokazili,” pravil spokojený Dán.

Zatímco Neon Demon, tradičně vizuálně nenasytná, leč pro mnohé i neúnosně odpudivá hříčka s žánrem, se cen nejspíš nedočká, novinka rumunského vítěze z roku 2007 (4 měsíce, 3 týdny, 2 dny) si okamžitě získala přízeň mezinárodní filmové kritiky. Na rodinném dramatu, v němž nechybí nevěra ani pokus o znásilnění, se přední filmové deníky shodují jako na jasném favoritovi - možná až příliš jasném, vezmeme-li v úvahu jeho skutečné kvality, jež rozhodně nejdou nad hranice oceněného opusu.

Vysoké skóre si však stále drží také Jarmuschův milostný dopis poezii jménem Paterson, film, jenž obdivují nejen jeho skalní fanoušci (ti si tu ostatně mnohem víc užili dokument Gimme Danger o The Stooges a Iggym Popovi uváděný mimo soutěž). Punková ikona prý mimochodem přešla na víno. “Přestaňte brát drogy,” vzkázala z tiskové konference a člověk měl na chvíli pocit, že Billy Mack vystoupil z Lásky nebeské a přijel na Croisette.



Nutno říct, že rozhodnuto o vítězi nebude nejspíš do poslední chvíle. Ještě je tu totiž černý kůň letošních filmových dostihů, Paul Verhoeven a jeho (jak jinak než provokativní) Elle. Slibuje brutální násilí a nahou Isabelle Huppertovou a protože se promítá až v sobotu, může zamíchat pořadím doslova za pět minut dvanáct

Kritiky deníku Hollywood Reporter nabídka letošního klání zklamala. Otázka je, co viděli. Od poezie k politice, od surreálné jízdy k pečlivě budované miniatuře aneb Almodóvar, Park Chan-wook, Jarmusch, Refn, ba i ten hloupý a předražený Sean Penn (za rozhovory požadoval 4 tisíce dolarů): když nic jiného, tak pestře a svěže nebylo v Cannes už pořádně dlouho.