Hlavní soutěž nabídne hned dva tuzemské snímky – Němcova Vlka z Královských Vinohrad a Hřebejkovu Učitelku
Jedenapadesátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se kvapem blíží a my se dnes konečně dozvídáme, co zajímavého uvidíme v ostře sledovaných soutěžích dokumentárních a celovečerních filmů a v diváky oblíbené, zahraničními novináři vyzdvihované profilové soutěžní sekci Na východ od Západu. Nejen proto, že loni si z Varů odvezli ceny za herecké výkony dva Češi, Alena Mihulová za roli v Domácí péči a Kryštof Hádek z Kober a užovek, je festivalový divák zvědav především na potenciální české zástupce. Letos budou v Hlavní soutěži hned dva.
Mezi tuctem snímků hlavní soutěže jistě zaujme filozofická detektivka italského režiséra Roberta Andò (ve Varech před třemi lety zazářil politickou komedií Ať žije svoboda), Zpovědi – Toni Servillo se představí v roli tajemného mnicha sledujícího zasedání ministrů financí zemí G8 v luxusním baltském hotelu. Nezávislé komorní drama známého maďarského režiséra Szabolcse Hajdu Rodinné štěstí zase pozoruje dvě rodiny žijící načas v jediném bytě. Režisér Ivan Tverdovskij se do Varů vrací po úspěchu své předloňské Nápravné třídy (kritika ruského školského systému, zkostnatělých institucí a obecně společnosti plné předsudků); v aktuální Zoologii nechává jedné dámě narůst ocas.
Polák Grzegorz Zariczny pak dává v autentickém dramatu Vlny dospět dvěma kadeřnickým učnicím – snímek podle karlovarských organizátorů „nemůže nepřipomenout vrcholná díla československé nové vlny“… Mnohem zásadnější českou stopu pro nás ovšem představují dva úplně jiné snímky.
Jan Hřebejk ve Varech poprvé představí svou Učitelku, jejíž oficiální anotace přibližuje děj snímku takto: „Ředitelka základní školy svolává mimořádnou rodičovskou schůzi, neboť o zdánlivě empatické a laskavě vyhlížející třídní učitelce Drazděchové se říká, že prostřednictvím svých žáků manipuluje jejich rodiči. S jistotou zrežírované drama je sice zasazeno do éry pozdní československé normalizace, plastická studie patologické manipulativnosti má však univerzální platnost…“
Fajnšmekři si pak nenechají uniknout ostře sledovaný, březnovou smrtí svého autora poznamenaný autobiografický experiment Jana Němce. Vlka z Královských Vinohrad natočil jeden z hlavních představitelů takzvané české nové vlny podle svých povídek, které vyšly roku 2011 v souboru s názvem Nepodávej ruku číšníkovi. Do role sebe samého obsadil svérázný režisér, scenárista, herec, kameraman, producent a nakonec i spisovatel Jiřího Mádla. Čeká se sebeironie, provokace a sebezpyt. Uvidíme ve Varech, 1. až 9. července – a ještě dříve se (nejen) o obou českých želízkách v ohni Hlavní soutěže dočtete ve speciální festivalové příloze Reflexu, kterou jakožto hlavní mediální partner MFF KV vydáme 30. června.