Filmař, na něhož zapomínáme. Reflex ve Varech připomene Lynchova učitele Františka Daniela
Letos by bylo původem českému renesančnímu filmaři, dramaturgovi, producentovi a velkému učiteli FRANKU DANIELOVI (1926–1996) devadesát let. Přesto u nás tento charismatický učitel filmové scenáristiky a mentor mnoha světově proslulých režisérů není příliš známý.
Velmi dobře jej ale znají filmaři ve Spojených státech: například režisér David Lynch jej považuje za nejdůležitějšího muže ve své profesní kariéře, mentora, který zásadním způsobem ovlivnil celou jeho kariéru. Podobně zásadní byl ale i pro kariéru Ivana Passera, Sydneyho Pollacka, Darrena Aronofského, Paula Thomase Andersona nebo Todda Solondze.
Festival ve Varech tuto významnou osobnost, která se řadí k mezinárodně nejrespektovanějším filmařům českého původu, připomene několika akcemi v rámci Dne s Františkem Danielem, jehož spolupořadatel je časopis Reflex, hlavní mediální partner festivalu.
Varská dílna pro filmaře i beseda pro diváky
Karlovarský festival připomene mimořádnou osobnost Františka Daniela tvůrčí dílnou, kde budou představeny prostřednictvím analýzy filmu Někdo to rád horké jeho pedagogické metody. Dále bude uveden Danielův snímek Letos v září (1963), jehož byl spoluscenáristou a který režíroval ještě v Československu v roce 1962. Projekci doprovodí úvodní vzpomínková beseda pro diváky.
Hosty Dne s Františkem Danielem budou jeho dlouholetý přítel, režisér Ivan Passer, jeho synové Martin Daniel, který pokračuje v otcově pedagogické činnosti, a Michal Daniel, jenž je fotograf, Ted Braun, který představí Danielovu výkladovou metodu, a režisér a producent Sterling Van Wagenen, spoluzakladatel Sundance Film Institutu a dlouholetý spolupracovník Franka Daniela.
Z Barrandova až k Redfordovi
František Daniel se jako vedoucí jedné z nejprogresívnějších barrandovských tvůrčích skupin podílel na takřka čtyřicítce českých snímků. Jeho nejúspěšnějším projektem pak byl oscarový Obchod na korze (1965), kde si proti komunistické byrokracii prosadil postavení producenta, funkci, kterou se snažil zavést do českého filmového průmyslu.
Pedagogické činnosti se věnoval už od 50. let, k jeho nejnadanějším žákům patřili Pavel Juráček nebo Miloš Forman, jenž jej po letech přizval k práci na Kolumbijské univerzitě. V letech 1967–1968 byl děkanem pražské FAMU.
František Daniel emigroval do Spojených států v roce 1969, kde pokračoval především v pedagogické činnosti. Stal se prvním děkanem Amerického filmového institutu v Los Angeles, pro který vypracoval vzdělávací program, jejž převzala řada dalších škol. Právě zde byl jeho žákem David Lynch, kterého Frank Daniel jako jeho pedagog výrazně podpořil a pomohl mu s realizací prvního filmu Mazací hlava.
V roce 1981 nabídl Franku Danielovi Robert Redford místo uměleckého ředitele nově vznikajícího Sundance Institutu. „Bez Franka Daniela by dnes Sundance nebylo tím, čím je. V osmdesátých letech byl tenhle český filmař uměleckým ředitelem filmového institutu v Sundance, díky tomu jsme se hodně spřátelili,“ řekl Robert Redford v rozhovoru pro časopisu Reflex v roce 2005.
Kromě toho Daniel vybudoval katedru scenáristiky na University of Southern California a působil jako poradce Rockefellerovy nadace a osobní konzultant Davida Rockefellera.