Unavený návrat k agentovi jménem Jason Bourne
Připravte se na velké věci! Po celých devíti letech se původní sestava, režisér Paul Greengrass i slovutný herecký kádr Matt Damon, vrátila k velkému agentovi s monogramem J. B. Ne, není to ani James Bond, ani Jack Bauer, ale samozřejmě Jason Bourne. (Vážně se divím, že nejsou padouši schopni odhalit nepřátelské agenty. Stačí se jim jen podívat, jaký monogram mají vyšitý na spodním prádle.)
Proč to trvalo tak dlouho? Greengrass se nechtěl ke svému hrdinovi vrátit, protože prý neměl dostatečně kvalitní scénář.
Takže je vážně nepochopitelné, proč se k němu vrátil teď. Protože nový film má děj okopírovaný z béčkového filmu z osmdesátých let. S Michaelem Dudikoffem v hlavní roli.
Máme tu uvědomělé hackery, kteří se nabourají do archívu CIA a chtějí (po vzoru Snowdena, jenž je ve filmu zmiňován víc než Ježíš během katolické bohoslužby) prozradit všechna špinavá tajemství této skrz naskrz zlé organizace. A mezi těmi tajemstvími je i zbrusu nové odhalení zrodu agenta Bournea. Mysleli jste, že už víte všechno? Prdlajs. Ve spisech se vynořilo i jméno Bourneova otce, jenž do toho celého byl také zapojen a který zemřel během teroristického útoku.
Pokud vás napadne, že to s tou smrtí bude trochu jinak, tak jste zhruba dvě hodiny před filmovými scenáristy.
A zbytek filmu už CIA honí Bournea a flashku s údaji po všech možných končinách.
Za scénářem také už nestojí osvědčený Tony Gilroy, ale nahradil ho Greengrassův střihač Christopher Rouse. Je logické, že když umí stříhat, umí i psát. Spolu s Gilroyem byla bohužel vykopnuta i nejednoznačnost dvojky a trojky a vrací se jasné rozdělení na hodné a zlé. Poté, co se minule ukázalo, že se Bourne do projektu přihlásil dobrovolně, se ukazuje, že sice ano, ale byl do toho ošklivě zmanipulovaný. Mrtvý tatínek a tak.
Upřímně, jakmile se začnou vytahovat z rukávu rodiče, mrtvé manželky a vůbec dosud opomíjená minulost, najíždí jakákoliv řada na šestiproudou dálnici do záhuby. Už jen čekáme, až se ukáže, že do celého spiknutí byla zapletena i Bourneova babička, teta z druhého kolena, strýc ze čtvrtého lokte, a samozřejmě se taky v nějakém dalším dílem zjeví Bourneova sestra, která se mezitím také stala agentkou, ovšem pracuje pro čínskou výzvědnou službu (aby na to chodili i v Číně). A CIA si mezitím své ústředí přestěhuje do útrob vyhaslé sopky, aby to bylo naprosto stylové.
No a aby toho nebylo málo, máte tu indického Zuckerberga, jenž chce spustit nějakou aplikaci (není jasné, co to je, ale lidi mu tleskají), která má – na žádost CIA – šmejdit lidem v soukromí. Protože to teď frčí.
Nebudeme řešit logické lapsy – těch je tu tolik, že kdyby si založily politickou stranu, v pohodě se s ní dostanou do parlamentu. Děj tu slouží jen k přesunu od jedné akční scény k druhé... a ani ty akční scény nejsou zase tak bombastické a teprve ve finále se to pořádně rozjede.
Jediné místo, kde se něco děje, je centrála CIA, kde na pozadí pátrání po Bourneovi probíhá mocenský boj. Přiznám se, že netuším, jak to v centrále CIA chodí, ale tohle mi už chvílemi přišlo, jako by to měl scenárista Rouse napsané pro další díl Jamese Bonda, v němž jediný způsob, jak si v superzločinecké organizaci vysloužit kariérní postup, je vydloubnout nadřízenému oči a vysát mu mozek brčkem.
Jason Bourne je tu čistě nástroj... což není špatný nápad. Jenomže v tom případě záleží na tom, kdo a k čemu ten nástroj používá. A používá ho na volnoběh jedoucí Tommy Lee Jones a zachmuřená Alicia Vikanderová (jíž to v Ex Machině slušelo rozhodně víc). A nepoužívají ho k ničemu zajímavému. Mají atomovku a slouží jim jako těžítko na úřední spisy.
No a do toho vstupuje stárnoucí zabiják Vincent Cassel, který béčkovost celého příběhu dovršuje.
Bourne je sice pořád řízek, ale naprosto bez osobnosti — což je ve spojení s nezajímavým a křečovitě aktuálním příběhem rána do vazu. Matt Damon nemá moc co hrát, takže na začátku se párkrát serve na pěsti a pak se většinu filmu prodírá davem, padá a tváří se, jako když trpí žaludeční nevolností. Snad jen na konci, kdy je jediná delší a zajímavější akční scéna, můžete mít poct, že je hrdina opravdu borec.
Ano, pořád je pod režií podepsaný Greengrass a tou to také celé zachraňuje. I když je to vlastně jen zopakování zajímavých scén z minulých dílů, takové „Best of Bourne“, pořád to šlape a jeho zběsilý střih dává energii i scénám, v nichž se toho zase tak moc neděje. I když minule to bylo lepší — Greengrass kromě scenáristy vyměnil i kameramana a s ním i lehce ubyla přehlednost.
Když k tomu přihodíte zajímavá prostředí, na začátek akci v Řecku za doprovodu pouličních nepokojů, na konci demoliční řežbu v Las Vegas, tak z toho vznikne sice hrozně béčkový, ale pořád koukatelný akční snímek. Jenže Bourne měl na víc. Bourne byl špička akčního žánru, nikoliv solidní průměr.
Takže když se na konci otevře brána k nové trilogii, nebudou asi třeba kapesníky pro otírání slz štěstí. Osobně jsem mnohem zvědavější, co bude příště provádět Ethan Hunt a další borci z Mission: Impossible. Agentům se zkratkou J. B. to poslední dobou zase tak nejde.