Před 60 lety vyšlo v Německu první číslo časopisu pro mladé Bravo. V následujících letech se z něj stal fenomén, na němž vyrostly celé generace obyvatel Evropy. (ilustrační foto)

Před 60 lety vyšlo v Německu první číslo časopisu pro mladé Bravo. V následujících letech se z něj stal fenomén, na němž vyrostly celé generace obyvatel Evropy. (ilustrační foto) Zdroj: ČTK

Před 60 lety vyšlo první číslo legendárního časopisu Bravo

Jiří Štefek

Když si někdo za komunistů přivezl z Jugoslávie, Maďarska (a ti úplně „nejšťastnější" ze západního Německa) výtisk časopisu Bravo, byl mezi svými vrstevníky či spolužáky považován takřka za Boha. Legendární časopis, na kterém vyrostly celé generace Evropanů, způsobil ve své době doslova revoluci. První číslo tohoto (původně) německého časopisu pro mladé vyšlo před 60 lety, 26. srpna 1956.

Časopis, který byl původně zaměřen spíš na filmovou a televizní produkci, začal vycházet v nákladu 64 tisíc kusů. Když se pak o tři roky později přeorientoval na populární hudbu, stal se doslova kultem a jeho náklad v následujících letech začal dramaticky růst.

Hlavními taháky Brava byly plakáty hvězd v životní velikosti, autogramy a nálepky populárních zpěváků a kapel či barevné fotoromány. Časopis plnil i osvětovou roli v oblasti intimních vztahů při dospívání. Redakce angažovala lékaře a psychoterapeuta Martina Goldsteina alias Jochena Sommera, který ve své rubrice odpovídal na anonymní dotazy mladých na tato témata. Tento tah se ukázal jako marketingově jedinečný a průkopnický a „intimní rubrika“ patřila bezkonkurenčně mezi nejčtenější. Naopak politická témata se v časopise nevyskytovala vůbec.

V 60. až 80. letech se Bravo rychle šířilo za hranice Německa, a to nejprve v originální německé verzi a později i v jazykových mutacích. Po pádu železné opony si Bravo našlo cestu i do těch komunisticky nejkovanějších států někdejšího socialistického tábora. První vydání časopisu Bravo v Československu tak vyšlo až 26. října 1991. Ani v něm nemohla chybět rubrika o lásce a sexu, ve které v následujících 25 letech na dopisy čtenářů odpovídali sexuologové Pavel Zemek, Pavla Zemková a Hana Fifková.

Bravo bylo původcem mnoha rubrik na českém trhu, které následně přejímaly do svého obsahu i další časopisy obdobného zaměření. Jednalo se o módní rubriky, hitparády, horoskopy, křížovky nebo seznamky. Součástí každého čísla Brava byla rubrika „Řekli, že...“ přinášející citace čtyř známých osobnostní na libovolné téma nebo „Song book“ otiskující překlady cizojazyčných textů písní.

S rozmachem internetu, moderní komunikační techniky, ale i kvůli veliké konkurenci podobných časopisů začalo docházet k úpadku Brava na českém trhu. Ten se nepodařilo zastavit a na konci loňského roku přestal časopis po necelých 25 letech na území České republiky vycházet úplně.