Ze seriálu Pustina.

Ze seriálu Pustina. Zdroj: HBO

Ze seriálu Pustina.
Ze seriálu Pustina.
Ze seriálu Pustina.
Ze seriálu Pustina.
Ze seriálu Pustina.
32 Fotogalerie

10 důvodů, proč se televizní seriál Pustina povedl a stojí za sledování

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Osmidílné kriminální drama z inovativní dílny televize HBO Europe Pustina, které uvidíte od 30. října, má podtitul „Místo, kde můžete přijít o všechno“. Poté, co jsem viděla všech osm dílů, vám ale s jistotou říkám, že toho naopak mnoho získáte. Přečtěte si proč.

Ve vesnici Pustina je bláto, šero, životem uválení lidé, udřená, osvícená starostka, usmolený krámek, kde prodává „rozumná“ místostarostka, a hlavně spousty výrostků, kteří nevědí, co se sebou. Jsme na česko-polském pomezí, v blízkosti hnědouhelného dolu; atmosféra jak v Psovi baskervillském. Hlavní hrdinka v podání Zuzany Stivínové se pokouší odvrátit zánik vesnice, který ji po začátku těžby čeká. Jenže právě toho dne jí zmizí čtrnáctiletá dcera…          

1. Nedostižný scénář

Scenárista Štěpán Hulík možná není machr na komedie (jak potvrdil už ve svém debutu o Janu Palachovi Hořící keř, kde podle vlastních slov schoval vtipy tak dokonale, že je nikdo nikdy nenašel), ale tohle severské drama po česku se mu povedlo mimořádně. Sám Hulík se u Pustiny netají inspirací švédsko-dánským seriálem Most, když říká: „Zajímalo nás téma hranice. Ať už té mezi státy, nebo třeba prolomení limitů. A také hranice uvnitř lidí.“ Vznikl tak thriller mapující záhadné zmizení čtrnáctileté holky, a hlavně psychologické drama o současných mezilidských propletencích. Všechny dějové zápletky jsou v něm vykreslené tak dokonale, že odrážejí vztahy v současné české společnosti. A ty jsou opravdu strašidelné.

2. Kongeniální producenti

Na Pustině se sešly tři kongeniální producentské týmy: lidé z HBO Europe Tereza Polachová (za Českou republiku, žena, jež také stála u zrodu Hořícího keře) a dva Britové, kteří výrazně spolupracovali i na výsledné podobě scénáře, Steve Matthews a Antony Root. Dále dva mladí a zkušení producenti české firmy nutprodukce, Pavla Janoušková Kubečková a Tomáš Hrubý, a v neposlední řadě na tiskovce oběma britskými kolegy speciálně chválený Jan Bílek, výkonný producent české společnosti ETAMP.

3. Značku „Quality TV“ nese víc než oprávněně

Je dobře, že díky HBO děláme „kvalitní televizi“, jak se tahle značka prostě překládá, v Česku. Pustina, nejnovější počin v řadě původních, velkoryse pojatých seriálů z produkce HBO Europe, tak navazuje na mezinárodně úspěšnou minisérii Hořící keř (11 Českých lvů), na romantickou komedii Až po uši, thriller Mamon a dvě sezóny psychologického seriálu Terapie.

4. Nebylo to levné

Tohle je zcela zásadní bod: rozpočet Pustiny tvůrci neprozradili, ale podle odhadů byl jednoduše velkorysý, naprosto nesrovnatelný s ostatními tuzemskými televizemi; stál v řádech desítek miliónů. Na kvalitě téhle Quality TV je to hodně znát.

5. Sehraný režisérský tandem

Režisérské duo Ivan Zachariáš a Alice Nellis, kteří se o osm dílů podělili rovným dílem, vytvořili autentický obraz reality nejen tím, že použili palčivě vydrancované exteriéry i interiéry severu Čech. Všimněte si práce s herci, jež byla podle Jaroslava Duška, který tu ztvárňuje svou asi dosud nejtěžší dramatickou roli, „radostná, protože dávala smysl“. Ivan Zachariáš, jeden z celosvětově nejžádanějších režisérů reklam, ostatně považuje Pustinu za svůj dosud nejdůležitější projekt.

6. Kamera

Na tiskové konferenci, ač tam nebyli, se právem mluvilo o obou kameramanech, Štěpánu Kučerovi a Matěji Cibulkovi, z nichž ten první už prokázal svůj cit pro syrovou realitu leckde; mimo jiné třeba v ostravských zákoutích romské komunity ve snímku Petra Václava Cesta ven. I Pustina je temná, záhadná, smutná, bezútěšná, jednoduše nasnímaná tak, že v jejích kulisách rozumíme i jednání záporných postav, jež se z téhle depky prostě jen chtějí dostat — po svém.

7. Dokonalý casting

Podle slov Ivana Zachariáše našli tvůrci nejprve hlavní představitele – především Zuzanu Stivínovou, která na casting přiletěla ještě ze Spojených států, kde několik let žila, a jejího duševně nemocného manžela Karla v podání Jaroslava Duška. Dále je tu Eliška Křenková jako jejich starší dcera Klára, Jan Cina jako její kluk Lukáš, Eva Holubová jako ustaraná máma a Petra Špalková jako přesná a divákům ve své motivaci nesmírně „pochopitelná“ místostarostka Masařová… Zvláštní pozornost zaslouží Leoš Noha v ukázněném výkonu drsného, schopného českého kriminalisty Rajnera.

8. Casting neherců

Vybrat herce je těžké, vybrat neherce je obrovský risk. Tvůrci prý viděli opravdu hodně chlapců z různých českých výchovných ústavů, ale na tváře těch, jež v Pustině uvidíte, nezapomenete. Velmi zásadní postavou je Pásek, kterého hraje Oskar Hes, introvertní mladík s plachýma očima, plnýma potlačovaného vzteku, dnes mimochodem student 3. ročníku herecké konzervatoře, a Janek Gregor (hraje postavu Tibora Baloga), v civilu taky milý, dost nenápadný kluk. Tihle a ostatní „chovanci“ dodávají sérii pravdivost a potřebný osten deprese. Protože „mladá generace“ nás tady, v Česku, nespasí, na to v Pustině zapomeňte.

9. Světovost

Pustina sice následuje současný trend psychologické detektivky tak, jak ji známe ze Skandinávie, z Velké Británie nebo ze Spojených států, zůstává však ryze českým počinem, jenž bude představen v mnoha zemích světa. Třicátého října se začne promítat na HBO a HBO GO v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a ve skandinávských zemích. O týden později bude následovat premiéra v balkánských zemích, 20. listopadu začne v Rumunsku.

Navíc poté, co měly první dva díly Pustiny světovou předpremiéru letos na festivalu v Karlových Varech, se všech osm dílů — jako jediný cizojazyčný seriál — promítalo v září na Mezinárodním filmovém festivalu v kanadském Torontu.

10. Strach, strach, strach

Nemá cenu cokoli prozrazovat. Jen to, že se rozhodně nebojíte každou minutu. Bojíte se každou vteřinu. S každým dalším dílem se napětí stupňuje, až máte pocit, že už to dál nejde... Jde.