Horor v Plzni: I život může být bolestný a přinášet zklamání
Kabinet děsivých múz nebo projíždku strašidelným parkem připomíná temnokrásná výstava I život může být bolestný a přinášet zklamání v Galerii města Plzně.
Vítejte ve světě zakladatele moderního hororu H. P. Lovecrafta, či spíše desítky českých současných umělců, kteří svou tvorbou prozkoumávají temná zákoutí mysli. Vybral a oslovil je kurátor Otto M. Urban, který je v podobných polohách jako doma.
Plzeňskou výstavou Život je bolestný a přináší zklamání (Galerie města Plzeň, do 15. ledna 2017) částečně navazuje na dva předchozí výstavní projekty Dekadence: V barvách chorobných – Idea dekadence a umění v českých zemích 1880–1914 (Obecní dům, 2006) a Dekadence Now – Za hranicí krajnosti (Rudolfinum, 2010).
Vedle několika nových tváří, jež si zaslouží pozornost, jako jsou ani ne třicetiletí Marek Škrabal, Jakub Gajdošík a Martin Mulač, o němž Urban mimo jiné píše, „že vychází z estetiky špíny, trapnosti a hnusu“, je na výstavě zastoupeno povícero známější jmen, ať již to jsou Jan Vytiska, nebo Martin Salajka, a především Josef Bolf či František Štorm s dřevoryty přímo inspirovanými H. P. Lovecraftem. Vrcholem pak je známá instalace Richarda Stipla Block Sabbath (2010) – jakýsi oltář bolesti a zklamání.