Richard Stipl, Block Sabbath, detail, 2010, pryskyřice, 130 x 50 x 35 cm. V pozadí Apokalypsa, 2009, fotografie, 150 x 180 cm.

Richard Stipl, Block Sabbath, detail, 2010, pryskyřice, 130 x 50 x 35 cm. V pozadí Apokalypsa, 2009, fotografie, 150 x 180 cm. Zdroj: Miroslav Chaloupka

Richard Stipl, Block Sabbath, detail, 2010, pryskyřice, 130 x 50 x 35 cm.
František Štorm před svými linoryty z cyklu Phenakistoskopické obrazy, 2016, olejomalby na kartonu, linoryty.
Otto M. Urban, kurátor výstavy Život je bolestný a přináší zklamání, v odraze tisku kresby na nerezu Marka Škubala, v pozadí Animal Bodhisattva, 2011-2012, vosk, epoxid, dřevotříska, plátkový metal, 180 x 160 x 90 cm.
18 Fotogalerie

Horor v Plzni: I život může být bolestný a přinášet zklamání

Marek Gregor

Kabinet děsivých múz nebo projíždku strašidelným parkem připomíná temnokrásná výstava I život může být bolestný a přinášet zklamání v Galerii města Plzně.

Vítejte ve světě zakladatele moderního hororu H. P. Lovecrafta, či spíše desítky českých současných umělců, kteří svou tvorbou prozkoumávají temná zákoutí mysli. Vybral a oslovil je kurátor Otto M. Urban, který je v podobných polohách jako doma.

Plzeňskou výstavou Život je bolestný a přináší zklamání (Galerie města Plzeň, do 15. ledna 2017) částečně navazuje na dva předchozí výstavní projekty Dekadence: V barvách chorobných – Idea dekadence a umění v českých zemích 1880–1914 (Obecní dům, 2006) a Dekadence Now – Za hranicí krajnosti (Rudolfinum, 2010).

Vedle několika nových tváří, jež si zaslouží pozornost, jako jsou ani ne třicetiletí Marek Škrabal, Jakub Gajdošík a Martin Mulač, o němž Urban mimo jiné píše, „že vychází z estetiky špíny, trapnosti a hnusu“, je na výstavě zastoupeno povícero známější jmen, ať již to jsou Jan Vytiska, nebo Martin Salajka, a především Josef Bolf či František Štorm s dřevoryty přímo inspirovanými H. P. Lovecraftem. Vrcholem pak je známá instalace Richarda Stipla Block Sabbath (2010) – jakýsi oltář bolesti a zklamání.