Děj Bohémy začíná ve chvíli, kdy mistr Zdeněk Štěpánek (Michal Dlouhý) souhlasí s příkazem prezidenta Beneše, aby místo něj přečetl v rozhlase uklidňující projev o Mnichovu. Projev „o nás bez nás“ vešel do dějin jako začátek Štěpánkovy kolaborace.

Děj Bohémy začíná ve chvíli, kdy mistr Zdeněk Štěpánek (Michal Dlouhý) souhlasí s příkazem prezidenta Beneše, aby místo něj přečetl v rozhlase uklidňující projev o Mnichovu. Projev „o nás bez nás“ vešel do dějin jako začátek Štěpánkovy kolaborace. Zdroj: Česká televize

Ze seriálu Bohéma.
Ze seriálu Bohéma.
Ze seriálu Bohéma.
Ze seriálu Bohéma.
Ze seriálu Bohéma.
23 Fotogalerie

První díl seriálu Bohéma: Čeští herečtí bardi těsně po Mnichovu. Tohle se ČT povedlo

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Šestidílná Bohéma režiséra Roberta Sedláčka ukazuje zář a strhává svatozář českého filmového plátna v období 1938–1953. Je plnokrevnější než předešlé České století; když už nic jiného, skvělí herci tu hrají skvělé herce.

Mají charisma, talent a říká se jim „mistři“. Bouřlivák Zdeněk Štěpánek (Michal Dlouhý), elegán Oldřich Nový (Saša Rašilov) a velké dítě Vlasta Burian (Vladimír Javorský) jsou hlavními hrdiny Sedláčkovy Bohémy, jež by mohla nést podtitul: „Nebyli to takoví velikáni, jaké z nich pak stříbrné plátno udělalo.“

První díl cyklu České televize teprve naznačuje, co všechno se stane se „svědomím národa“, které známe z filmů pro pamětníky. Na jedné straně totiž zachránili českou kulturu a identitu, na druhou se jednoznačně namočili. Namočili se pod moudrou a pragmatickou taktovkou předsedy barrandovských ateliérů Miloše Havla (Jaroslav Plesl), jenž zatím působí jako postava nejchytřejší a nejklidnější, hledající smysluplný kompromis. „Když jim Barrandov neprodám, pak si ho ovšem vezmou sami — a mě pošlou do koncentráku. A české filmy stejně žádné nebudou,“ uvažuje Havel o smlouvě s ďáblem, kterou vzápětí podepíše – prodá Němcům svoje studio výměnou za možnost natáčet v něm české filmy.

A právě oscilace mezi vinou a nevinou, mezi tím, jak se slavní často intuitivně rozhodovali a jak se rozhodovat mohli nebo měli, je na místy prkenně a studeně vyprávěné Bohémě to nejzajímavější; Oldřich Nový se se svou manželkou, Alicí Novou (za svobodna Wienerovou), vůbec neuvažuje rozvést, zatímco komik a principál Vlasta Burian dává ještě před válkou velké interview fašistickému plátku Vlajka, aniž by přesně chápal, proč je to špatně…

Video placeholder
Upoutávka na seriál Bohéma. • Česká televize

Bohéma ale nesoudí, spíš edukativně popisuje soukromá dramata. Na scénu například vstupuje německý „protektor“ Barrandova Wilhelm Söhnel. „Zasloužíte si pořádný rozpočet i honorář, strašně vás tu podceňují, berou vás na hůl,“ říká při návštěvě u bazénu Vlastovi Burianovi, kterému nese darem anglickou tenisovou raketu...

Zbytečnou zdržovačkou se zatím zdá jen postava Arnošta Žáka (Ondřej Pavelka) a jeho časová rovina vyprávění z roku 1968. Fiktivní Žák začíná psát tyhle filmové paměti těsně po vpádu sovětských vojsk do Prahy, protože 30 let, mezi dvěma okupacemi Československa, pracoval u filmu... Divák ale spíš touží vidět, co se tedy bude dít, než pozorovat ztrápenou tvář celkem zbytného vypravěče.

Celý úvodní díl pak končí strojeným, nicméně všeříkajícím proslovem Vladislava Vančury: „Němci jednou odejdou. Ale když přestaneme točit české filmy, už nikdy nenavážeme – je to přece poslání.“

Scenáristka cyklu Tereza Brdečková a režisér Robert Sedláček, kteří už chystají pokračování cyklu (o bohémských filmařích do roku 1970), uvedli na scénu taky lehce matoucí, protože fiktivní postavu mladé filmové hvězdy z pražské německé komunity Lili Krallové (Judith Bardos, inspirovaná Natašou Gollovou) a další skutečné osobnosti: Pavel Batěk hraje Otakara Vávru, David Novotný Jaroslava Marvana a tak dále. Další díl bude na ČT1 příští neděli. Těšíme se.