Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!
Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní Terezou Spáčilovou, která v minulém čísle tištěného Reflexu třídílnou kriminální minisérii označila za artovou šeď –, že mě uhranula zejména její režijní kvalita.
Kreativní producentka ostravského studia Kateřina Ondřejková se nebojí sáhnout po méně známých tvůrcích a dát jim šanci. Tentokrát se trefila do černého. Potvrdilo se, že „pohled odjinud“ je krajně užitečný i pro oblast dramatické tvorby.
Stačí si vzpomenout na diváky zaskočené výkony tuzemských herců v Hořícím keři, jež se tolik lišily od jejich nezřídka rutinních kreací vyvěrajících z nekonečného obsazování podle typu. Agnieszka Hollandová tehdy na vrcholné úrovni dokázala české herce vylovit z jejich malého českého rybníka, vytrhnout je z lokálního kontextu a nasvítit je dokonale jinak — a teď nemám na mysli jen práci osvětlovače.
Slovenský režisér Peter Bebjak se naučil řemeslo na českých seriálových detektivkách (Mordparta, Příběhy 1. oddělení) a je až netelevizně ambiciózní, ale příjemné, že se snažil vymanit Spravedlnost z jejich zaměnitelnosti. Myslím, že se mu to povedlo.
Kromě toho, že jsem ve scénáři nenašel žádný mysteriózní ani biblický prvek, vybočil z rutinního vyprávění většiny podobných děl tím, že připustil, že dojem z příběhu a vstupenka do nitra postav vyplývají z kongeniální koláže zvuku, hudby, obrazové složky a tempa vyprávění. Teprve je-li z jednoho kusu, má kýžený efekt — nechá vybujet emoce a napětí přesně tam, kde tvůrci potřebují. Bebjakova komplexní režie vyčerpala z příběhu mnohem větší naléhavost, než jakou nabízel scénář, podle něhož se točilo.
Předpoklad kvality si tvůrci zajistili už šťastným castingem, jenž ústřední postavu vyšetřovatele zmítajícího se v dilematu, zda obětovat dceru, nebo profesionální čest (suverénní Ondřej Vetchý), osadil výtečnými spoluhráči. Dokonale a plánovaně bezbarvý Martin Finger v roli kolegy policisty, podnikatel, jehož narůstající neklid zvládá Lukáš Vaculík s velkou dávkou kreativity, a samozřejmě uhrančivý investigativní novinář Ondřej Malý.