Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.

Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc. Zdroj: Marek Douša

Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.
Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.
Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.
Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.
Švestkový vlak aneb Nádražácko-divadelní projekt Kredenc.
18 Fotogalerie

Švestkový divadelní vlak Kredenc projíždí Českým středohořím

Marek Douša

Vážení cestující, vítejte na palubě motorového vozu řady 831 na trati 113 z Lovosic do Mostu, přezdívané též Švestková dráha, vítá průvodčí cestující/diváky, kteří se rozhodli navštívit unikátní nádražácko-divadelní projekt, jenž se jmenuje Kredenc, a to právě podle vláčku, v němž sedí: Lidová tvořivost obohacená přímou zkušeností s každodenním provozem překřtila motorový vůz řady 830 na výmluvnější Kredenc, Kraksna, Žhavé trubky či Dunihlav.

Důvodem, proč se tvůrci projektu (autor textu a režisér Filip Nuckolls a producent Honza Kvasnička) rozhodli vybrat z alternativních názvů právě Kredenc, je i představa, při které se ze staré kredence vytahují vzpomínky a artefakty, jež nechají vzpomenout na staré časy. A že se na oblast Českého středohoří, kudy vede trasa, nabízí vzpomínek hromada!

Tohle všechno, zvlášť i dohromady, otvírá téměř nekonečné možnosti, jak s tímhle nápadem naložit, pevné zůstávají pouze koleje. Všechno, co se ve vlaku i za jeho okny děje, je potom věcí scénáře, ale také ochoty diváků vyrazit na magickou cestu, již otevírá jejich fantazie a ochota nechat se přenést do světa, který tu byl a, jak se zdá, může znovu být.

V aktuálním jízdním řádu tak potkáme třeba Máchu, Goetha a jeho lásku Ulrike, ale také ty spíše legračnější historky o soužití Čechů a Němců, kterým tu bylo dáno spolu žít. Na zpáteční cestě si můžeme prožít temnou baladu Lenora od G. A. Bürgera (jež byla mimochodem předobrazem Erbenovy Svatební košile).

Tohle všechno je prostě skvostný nápad. Je však možné ho zrealizovat?

Při první, novinářské cestě v pondělí 14. 8. 2017 se ukázalo, že je to velké sousto a že k tomu, aby všechno fungovalo tak, jak má, bude potřeba víc než stoprocentní nasazení všech zúčastněných.

Scénář a herecké výkony lze upravit, jenomže všichni, kteří se na projektu podílejí, musejí být (nejlépe) hned na několika místech najedno a ten vlak, ten pořád jede. Produkční tým je, jak už to u nás chodí, značně omezený, protože PENÍZE.

Přesto už novinářská prezentace ukázala obrovský potenciál, jejž s sebou tenhle nápad nese, a když už náhodou něco neklaplo úplně tak, jak mělo, pořád je tu ta kouzelná krajina, kterou okolí Švestkové dráhy nabízí.

Myslím si každopádně, že s každou další zkouškou a teď už i s každým novým ostrým představením si projekt Kredence „sedne“ a přinese divákům zážitek, jenž je naprosto unikátní.

Hrát se bude průběžně v srpnu i v září letošního roku. Tohle je vlak, kterým chcete jet, i když se obyčejně tomuto způsobu cestování vyhýbáte.

P. S.: Severní Čechy, respektive Ústecký kraj, kudy Švestková dráha vede, má obecně problémy s tím, jak se prezentovat. Tady vznikl spontánně projekt, jenž je v tomto směru k nezaplacení. Bohužel zaplatit ho tak, aby mohl fungovat skutečně profesionálně, se zatím nedaří. Neptám se proč, vím to. Nevymyslel ho žádný úředník.