Hellboyův „bratr“ se specializuje na upíry
Mike Mignola je tvůrce, který víceméně dokáže uživit jedno malé české komiksové nakladatelství. Kdyby se totiž Comics Centrum věnovalo pouze jeho projektům, asi by jim bez větších obtíží dokázal naplnit ediční plán. Posledním ze střípků Mignolovy fantazie, který u nás vyšel, je komiks Baltimores podtitulem Morové lodě.
Mike Mignola „je“ sice především Hellboy a všechno okolo něj (česky zatím vyšla asi tak polovina všech komiksů souvisejících s rudým ďáblem a jeho světem), ale stará se o celou řadu dalších projektů. Nemá je sice čas kreslit, ale vytvořit scénář přece jen trvá kratší dobu než komiks nakreslit. A tak se na jeho projektech podílejí další a další autoři.
Komiks Baltimore stojí trochu stranou, a i když jde o klasickou „mignolovinu“ plnou roztodivných stvůr a prapodivných záhad, jde v rámci jeho tvorby o příjemné osvěžení. Pokud lze osvěžením nazývat svět plný upírů a oživlých mrtvých. Hlavním hrdinou je lord Baltimore, který patří do generace bojující v první světové válce v zákopech.
Až do krvavého konfliktu byla historie světa příběhu totožná s tou naší. Ovšem pak přišla podivná morová rána, která zachvátila celou Evropu a prakticky ukončila válku. A jak se zdá, lord Baltimore by s tím vším mohl mít něco společného. Evropa se proměňuje v zemi duchů a přízraků, nemrtví decimují obyvatelstvo úspěšněji než zbraně. A právě v tomto malebném čase vede lord Henry Baltimore svou křížovou výpravu a snaží se dostihnout upíra, s nímž má nevyřízené účty. A nad jeho hlavou se vznáší sama smrt.
Pokud jde o náladu, těžko byste hledali někoho, kdo by ji v komiksu uměl budovat tak jako Mignola. Tentokrát mu pomáhal Christopher Golden, který s ním už pracoval na knižní předloze s názvem Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a upír (česky 2011). Kresbu obstaral hlavně Ben Stenbeck, který se ovšem snaží kreslit v Mignolově duchu. Tu a tam se v Morových lodích objeví i kresby samotného Mignoly, a to zejména v důležitých okamžicích a v ikonických vyobrazeních hlavních symbolů příběhu. Je vidět, že Stenbeck s Mignolou konzultoval vše podstatné.
Uvést Baltimora na český trh, i když Hellboyův svět ještě ani zdaleka nevydal svá tajemství, je od nakladatelství oproti očekávání rozumný počin, protože Hellboy v češtině vychází již dvacet let a nové čtenáře může odrazovat objemem všech vydaných a souvisejících komiksů. Baltimore je jasně ohraničený příběh a řada má „pouhých“ osm knih. I proto se hodí zejména pro ty, kteří se s komiksy teprve seznamují – což ovšem neznamená, že si Morové lodě neužijí i znalci Hellboye a Mignolova díla vůbec. Pokud patříte k těm, kdo si myslí, že upírů není nikdy dost, neváhejte.