Režisér Anderson o zahajovacím hitu Berlinale: Animák můžete natočit i na záchodě
„Vždyť tam jsou jen nějací Číňani?!” kroutil hlavou číšník, když sledoval davy novinářů valící se kolem jeho kavárny. Těmi „Číňany” byla ve skutečnosti delegace k filmu Psí ostrov, novince Wese Andersona, jež ve středu – jako první animovaný film v historii festivalu – zahájila 68. Berlinale.
Režisér oscarového hitu Grandhotel Budapešť, odpremiérovaného před lety rovněž na berlínské přehlídce, nastoupil před média za zvuku japonských bubnů a o Japonsku mluvil v podstatě celou dobu. A to přesto, že původně paradoxně vůbec nezamýšlel umístit svůj druhý animovaný film právě do Asie. “Nějak to vyplynulo ze situace. S kolegy scenáristy jsme se shodli, že máme rádi Japonsko a taky snímky Kurosawy a Mijazakiho a že by vlastně mohlo být hezké umístit náš netradiční příběh tam,” prohlásil s tím, že Psí ostrov tak má svou poetikou a nábojem rozhodně „blíž ke Kurosawovi než Disneymu”.
To ostatně potvrzují i první recenze: ne že by snad od autora s jedním z nejosobitějších stylů kdokoli očekával pohádku s roztomilými hafany, ale kritici se už pár hodin po zahajovací projekci vzácně shodovali, že jde o Andersonův „nejpodivnější a nejodvážnější” titul vůbec .
„Vidíte, a my přitom vyšli z poměrně neobjevného základu: chtěli jsme prostě natočit film o psech a odpadcích. Mimochodem když něco takového řeknete producentům, nijak zvlášť nejásají,” smál se režisér.
Anderson naštěstí vyjednával z pozice tvůrce, jenž právě dobyl svět filmem komerčně úspěšným i umělecky přesvědčivým, což je, jak známo, více než vzácná kombinace. Po Grandhotelu Budapešť tak dostal relativně volné pole působnosti. A když se mu podařilo ke spolupráci přemluvit všechny své hvězdné oblíbence včetně Tildy Swintonové, Billa Murrayho či Jeffa Goldbluma, měl vyhráno.
„Na animovaném žánru je skvělé, že herce nepotřebujete fyzicky: dialogy pro loutkové postavičky můžou nahrát kdekoli. Což se také dělo – nejeden pes dnes mluví jenom díky tomu, že si jeho lidské alter ego sedlo s mobilem do parku, na záchod nebo prostě někam, kde je ticho,” vyprávěl pobaveně režisér.
Psí ostrov vstoupí do českých kin až v květnu, už předtím ale společnost Google plánuje zveřejnit originální VR verzi filmu o filmu, díky němuž se Andersonovi fanoušci mohou vydat mezi animátory a jejich psí svěřence téměř na vlastní kůži.
Berlinale 2019: Slavný filmový festival bude takřka bez české stopy >>>