Čerství držitelé Oscarů

Čerství držitelé Oscarů Zdroj: Profimedia.cz

Sam Rockwell
Frances McDormand
Gary Oldman
Allison Janney
Kazuhiro Tsuji, Lucy Sibbick a David Malinowski zvítězili v kategorii nejlepších masek.
9 Fotogalerie

Revoluční předávání Oscarů: Vyhrál film, politika šla konečně stranou

TEREZA SPÁČILOVÁ

Nikdo nic nepopletl, rudý koberec zůstal rudým a film po dlouhé době vyhrál nad politikou: ze všech „revolucí“, jimiž hrozily letošní Oscary, je nakonec tím nejrevolučnějším návrat k normálu. A také k rozumu. Pro diváka možná trochu nuda, ale pro filmového fanouška úleva.

Čekalo se od nich leccos, jen ne normalita. Poté, co si celebrity udělaly z udílecích ceremoniálů tribunu a jaly se tam oznamovat prezidentské kandidatury a tepat do nepřátel (jedno, jestli politiků nebo mužů), zdály se být Oscary předem zdiskreditované.

Ještě v předvečer jubilejního udílení (ceny Filmové a televizní akademie se rozdávaly podevadesáté) se tak média předháněla ve vyčíslování toho, jak moc/málo jsou zastoupená jednotlivá pohlaví, rasy, ba i národnosti a proč ho to nemůže neovlivnit. Světe div se, neovlivnilo: respektive ne prvoplánově.

Všichni spokojení

S výjimkou několika plamennějších projevů a jedné (domluvené) prezentace stoupenkyň Time's up, iniciativy založené v Hollywoodu v reakci na množící se případy sexuálních deliktů u filmu, se na Oscarech žádná velká politika nedělala.

Těžko soudit, nakolik za to může soudnost celebrit a nakolik jde o ústupek vysílatelů, již v obavách z klesající sledovanosti (loni ji měly Oscary druhou nejnižší v historii a letošním Zlatým glóbům klesla o pět procent) slibovali „především zábavu“. Nedělala se nakonec, pravda, ani ta „zábava“, ale povinnosti bylo učiněno zadost: ceny putovaly k těm, kdo si je více méně skutečně zasloužili, a nikdo se necítil dotčen nebo podhodnocen.

Oscar bez penisu

Velmi elegantně kroužil kolem tušených, leč neproklamovaných témat také moderátor Jimmy Kimmel. Byť strašil, že se nijak zpátky držet nehodlá, nakonec zvládl celou emocionálně vypjatou sezónu shrnout trefně a diplomaticky, a to včetně excesů Harveyho Weinsteina, jenž ještě loni představoval hlavní hybnou sílu Hollywoodu.

Pár kyselých výrazů v publiku se dočkal, jen když si dovolil zažertovat na konto nerovnosti platů herců a hereček („To už nemůžeme důvěřovat ani vlastním agentům?!“) nebo když s odkazem na Oscara prohlásil, že „takových mužů – rozumějte bez penisu – potřebujeme víc“. Nicméně vše bylo zapomenuto, jakmile rozjel zcela banální hru na „soutěž“ o vodní skútr – za nejkratší projev si ho nakonec odvezl kostýmní výtvarník Mark Bridges.

Fakt, že se letos na Oscarech politika neřešila v heslech, neznamená, že by se na ni zapomnělo. Stejně jako se nezapomnělo, že „žijeme čas změn“ (jak připomíná hnutí Time's up). Ty se však promítly mnohem více do samotných výsledků, resp. do toho, kdo vůbec prošel do finále.

Žánry vpřed

Feministky burcující proti podreprezentovanosti žen ve filmových profesích uchlácholil už jen samotný fakt, že většina z filmů nominovaných v hlavních kategoriích o ženách vypráví a vytváří pro ně velké herecké příležitosti. Režisérka Greta Gerwigová (Lady Bird) ani Rachel Morrisonová, historicky první žena nominovaná za kameru, sice své šance neproměnily, ale i tak se narozeninovým Oscarům postaraly o nálepku „přelomové“.

Přelomový byl tento ročník mimochodem víc, než jeho finále vůbec dovolilo poznat. Volání po obměně členů Akademie, 87 % bílé a 72 % mužské, muselo být zčásti vyslyšeno, protože se do hry dostaly tituly, jež by dřív neměly šanci. Už jen fakt, že zvítězila Tvář vody, retro pohádka mexického mága Guillerma Del Tora. Fantasy v Oscarech nebodovala od dob slávy Pána prstenů!

Černým koněm soutěže byl navíc horor Uteč, objev z festivalu Sundance: koho by napadlo, že to tenhle zvláštní hybrid mezi černošskou vyvražďovačkou a hlubokou společenskou metaforou s buňuelovského střihu dotáhne až na čtyři oscarové nominace! Za vítěze by ho rádi viděli především kritici, nakonec se prosadil „jen“ ve scenáristické kategorii, nicméně vzhledem k počtu těl s průstřely od brokovnice lze i to považovat za zázrak.

A také příslib, že američtí akademici možná skutečně začínají vnímat, že když se mění svět a film, měli by se změnit i oni. Lepší revoluci jsme si nemohli přát.

Nominace na Oscara 2018: Filmová akademie oznamuje favority >>>