Na koncertech po nich házeli kelímky se štěrkem a v TV dobyli ESO. Legendární kapela Chaozz se vrací
Na poměrně malé české hip hopové scéně byla kapela Chaozz trochu černou ovcí. Jejich komerční úspěch byl ve druhé polovině 90. let mnohým lidem z komunity trnem v oku. Ovšem stopa této kapely je na poli hip hopu u nás nesmazatelná. Byli milovaní i nenávidění. V dubnu vyrážejí na turné, které vyvrcholí 31. května ve Foru Karlín. Jak vypadala jejich cesta drsnými 90. léty? To zjistéte v článku!
Když se v roce 1995 dali Deph, Bass, Rusty, Fugaz a DJ Smog dohromady, o hip hopu toho v Česku ještě nikdo moc nevěděl. Sice už na scéně fungovalo několik kapel jako WWW, Coltcha, 6 Polnic a také dnes už legendární Peneři Strýčka Homeboye, ale okruh jejich posluchačů byl velmi malý. Chaozz najednou po podpisu smlouvy s labelem Polygram a vydání první desky ...a nastal Chaozz dostal své písně mezi širokou veřejnost. Velký podíl na tom měly také televizní hitparády Eso a Medúza. Jenže komerční úspěch Chaozzu se zmíněným kapelám vůbec nelíbil a rozhodně je jako propagátory hip hopu nebraly. Spor vyústil ve chvíli, kdy člen skupiny Coltcha Sure (později známý jako Abdul 52) dal hlavičku do nosu Depha. Ten také po čase vzpomínal, jak na festivalu v Trutnově házeli lidé na kontroverzní Chaozz kelímky s pivem, ale i štěrkem.
O specifickém postavení Chaozzu hovořil o několik let později také Vladimir 518, člen PSH: „Firmy vzaly první, na co šáhly a vyšly úplně scestný desky. Underground se tvořil trošku dýl.“ Deph se ale v jiném rozhovoru bránil, že se vlastně neměli na scéně od koho učit. Když ale Chaozz na začátku nového století končil a dal si dlouhou pauzu, Deph uznal: „S Chaozzem jsme neřešili, jak se, co prezentuje navenek. Spousta kritiky na nás zevnitř scény byla pravdivá.“
Mimochodem Chaozz svým předchůdcům věnoval sloky v písni 1, 2, 3, kde zmiňuje průkopníky Manželé a J.A.R., ale právě i WWW a PSH. Mezitím se drsně naváží do kapely Rapmasters. Ta už seznamovala českou mládež s „hip hopem“ na začátku 90. let, ale dost svérázným způsobem v mixu s dancem a dalšími žánry. Kvalita jejich produkce a textů ovšem nebyla příliš valná. Dokonce i PSH se do nich na svém prvním demu opřeli v písni R.M.S. Ve zmíněném singlu 1, 2, 3 mimo jiné zazní: „Je to ostuda rapu, ostuda města Tábora, diskofilní ubožáci, namyšlený hovada!“ Rapmasters si to nenechali líbit, a tak se vlastně zrodil na české scéně první beef přes disstracky, který je pro hip hop v USA typický.
Kluci z Tábora odpověděli skladbou Pořádek do chaosu třeba i slovy: „Už je to téměř jistý, že jistý pomatení cha-chaosisti tváří se, jako kdyby vymysleli rap, teď přišli voni a to je zlatej hřeb. V roce 96 objevit hip hop, s křížkem po funuse ronit slzy na hrob.“ Chaozz pak reagoval v roce 1999 písní Rány slovem.
Ještě jeden zajímavý střet je třeba zmínit. Slavnou píseň Chaozzu Policijééé si na předělávky populárních skladeb půjčil projekt Šmoulové, který byl v 90. letech také velmi oblíbený. Skladba V poli žijééé začíná samplovanou větou: „Slyšel jsem, že jste měl nějaké problémy s komercí.“ Což byla narážka na Chaozz. Ten to Šmoulům vrátil v písni Hej lidi, konkrétně Deph ve své sloce: „Já nejsem v koutku žumpy, seru vám na branej den. Nejsem žádná modrá svině, já ten s mikrofónem jsem. V poli nežiju, hip hop je moje krev, hlavo, krásný léto nepřijde, přijde Deph.“
Mezitím v roce 1997 Smoga u Chaozzu nahradil za gramofony DJ Skupla. Smog odešel do vznikající kapely Syndrom Snopp k chlapci říkajícímu si tehdy Mr. G. a později Gipsy. To nebyl nikdo jiný než Radoslav Banga, dnes známý jako lídr kapely Gipsy.cz. V roce 1998 přešel Chaozz pod vydavatelství Universal Music Group, které pohltilo Polygram. Do řady věcí byli hudbychtiví mladíci vydavatelstvím natlačeni, vždyť ve smlouvě podepsali, že z prodeje desek budou mít jen jedno procento. To ovšem ještě netušili, jak úspěšní budou. V roce 1997 nahrávala ve studiu Landscape u Jana Marka, který už znal hip hop od Chaozzu, slovenská dvojice Vec a Midi, tedy Trosky. Také oni byli u velké společnosti, konkrétně u Sony, Vec si ale na žádný tlak ke komerci nepamatuje a spolupráci si pochvaluje. „Velké labely tehdy měly velkou moc rozšířit hudbu, měly kontakty s televizemi, rádii, obchody,“ vzpomíná dodnes známý a aktivní rapper Vec.
Mezi druhou deskou Zprdeleklika (1997) a třetí P. E. S. (1999) se lídr Chaozzu Deph pustil také do svých dalších projektů, kde nepřestával lovit a rozdávat novou inspiraci. Nahrál třeba depresivní album Až na věky pod pseudonymem Rigor Mortiz a pod hlavičkou 3D zase desku Alpha & Omega. Dokonce se mezi pár šťastlivců dostalo také nikdy nevydané album Já nejsem rapper.
V této době už je Chaozz považován čistě za mainstream, ale nutno dodat, že další hip hopové kapely pomalu ožívají právě díky nim. Vychází tak například kompilace East Side Unia a na přelomu století se na svět dostávají první opravdové hip hopové desky. Jako průlom se považují společné singly PSH s kapelou Indy & Wich s názvy Cesta štrýtu/Hlasuju proti a následné album PSH Repertoár (2001).
Když o rok později po vydání desky Sakum Prdum Chaozz přerušuje svou činnost, pouští se Deph do dalšího nápadu. Bere Skuplu a Dědka do skupiny Prago Union a sám sebe přejmenuje na nové alter ego Kato. Postupně se začleňuje do domácí hip hopové scény, která ho v minulých letech odsuzovala za komerci. Mimochodem na prvním vinyl singlu Gold Chain Mew-Zick se ve stejnojmenné písni vrací Kato ke kapitole Chaozz: „Sundavám z podrážky poslední střípky šoubyznysu, celkem brzo jsem to prokouk, bohužel až po podpisu… Stejnej typ, co ti klestil cestu v Esu, teď s Planet Asiou v jednom dresu.“ A na této desce byla také veleúspěšná hymna Verbální atentát. O pár měsíců později už vychází první album kapely HDP. Tím vším se Kato s dosud funkčním projektem Prago Union bezpečně zařadil na českou hip hopovou mapu, kde si získal respekt. Paradoxní je, že například PSH nebo Rytmus, kteří stáli kdysi u kritiky Chaozzu, se nakonec nechali do mainstreamových vod také rádi vynést.
Katovy propracované rýmy s mnohými slovními hříčkami ovlivnily také další kapely jako Naše věc, DeFuckTo, Diwokej Západ či do určité míry také komerčně úspěšné Bow Wave. Ovšem i někteří další členové původního Chaozzu u hudby zůstali. Jako DJ se stále živí Bass. „Chaozz už mi nikdo nikdy neodpáře, ale já to nevidím negativně, ničeho nelituju,“ bere minulost s nadhledem. Chaozz přivedl mnoho fanoušků k hip hopu a také rozhýbal domácí scénu z řad aktivních rapperů a DJů. Přestože byl často odsuzován za komerční pojetí, jeho vliv byl významný.
Nyní může při svém návratu ze zářivé minulosti těžit. Řada lidí, kteří vyrůstali v 90. letech, si přijde známé hity jako Vodopády, Planeta opic nebo Svišti na golfovým hřišti během jarního turné jistě ráda poslechnout.