Co žere poldy v Batmanově městě: Gotham Central má konečně druhý díl!
Čas od času musí i v superhrdinském komiksu přijít originální počin, který vybočí z řady tím správným způsobem. Jedním z nich je Gotham Central scenáristických partnerů Eda Brubakera a Grega Rucky, kteří i každý zvlášť patří mezi komiksová vypravěčská esa. V tandemu jim to jde ještě lépe, a tak se díky nim můžete podívat, jak to chodí na policejní stanici s bat-signálem na střeše.
Celý komiks je pozoruhodně civilní. Pokud už se v něm superpadouši vyskytují, je na ně nazíráno pouze jako na otravné osiny v zadku. Smrtící otravné osiny. Policie si samozřejmě zvykla i na přítomnost velkého netopýra, kterého po letitých zkušenostech tak nějak toleruje, ale ve skutečnosti chtějí i toho Jokera zatknout sami a donutit ho pykat za všechny mrtvé kolegy (za civilisty taky, ale za ty až v druhé řadě).
Gothamské oddělení vražd má dvě směny – denní a noční. Každá směna má svého scenáristu. Jednu píše Ed Brubaker, druhou Greg Rucka. A jen těžko lze říct, která je psaná lépe. Tu a tam se totiž stane, že jedna směna přebere případ té druhé. A to pak nastane i v komiksu, protože autoři znají svoje postavy nejlépe. Právě tento nápad dodává celému vyprávění dynamiku. Styly se liší, podobně jako se liší jednotliví detektivové.
Batman vs. Joker, znovu a jinak
Nakladatelství BB/art nedávno vydalo druhý díl ze čtyř s názvem Šašci a blázni, který už podle obálky dává tušit, že hlavním padouchem tentokrát bude pan J. Oba scenáristé dobře znají nevystupujícího Batmana, takže celý příběh podávají jako jasný duel mezi ním a Jokerem – ovšem odehrává se to mimo záběry kamer. My, čtenáři, máme k dispozici pouze to, co zjistí policie. A nezjistí toho málo. Batman nemá oči všude, a tak se policie opravdu snaží.
Ty tam jsou dny, kdy mezi policisty bujela korupce. Dnes má Gotham kompetentní strážce zákona, v jejichž řadách bují leda tak přesčasy. Gotham není klidné místo a hrůzné věci se v něm dějí i bez přispění Batmanových šílených protivníků. I „obyčejné“ vraždy mají v Gotham Central prostor – ačkoli se až příliš často ukazuje, že nitky vedou do Arkhamu, ústavu, v němž tráví svůj volný čas mezi běsněním superpadouši.
Báseň o hnusném městě
Gotham Central je jako báseň o hnusném městě, kde se sice možná dějí i hezké věci, ale vy se s nimi v práci nesetkáte. Noirový styl, trocha drsné školy a dokonalá znalost všech aktérů, kteří se jako vedlejší postavy vyskytují v komiksech s Batmanem dlouhá léta. Komisař Jim Gordon šel sice do důchodu hned v prvním dílu (BB/art ho vydal v září roku 2016), ale jeho duch se stále vznáší ve vzduchu a ti, kdo se s ním nesetkali osobně, o něm vědí první poslední od starších kolegů.
Celkové atmosféře skvěle prospívá kresba Michaela Larka – sice neokázalá, ale dokonale se hodí k vyprávění. To používá zcela moderní prvky, ale s láskou se hlásí k detektivkovému retrostylu.
Opravdoví lidé! Jenom nakreslení
Rozepisovat se podrobně o jednotlivých případech toho skvělého detektivního seriálu by byl vlastně hřích. Pokud bychom hledali příměr mezi česky vydanými komiksy, museli bychom vzpomenout na TOP 10 Alana Moora, které bylo sice o hodně nadpřirozenější, ale v zásadě také využívalo policejní stanici jako odrazový můstek k vyprávění lidských příběhů.
Obdobně se pracuje v Gotham Central, při jehož čtení postupně zjišťujete, že ten komparz, který většinou končí jako stafáž Batmanových příběhů, jsou v podání obou scenáristů opravdoví lidé. Lidé, kteří mají děti, vlastní problémy, motivy i touhy a u nichž při čtení velice snadno zapomenete, že jsou prostě jenom nakreslení. Snad vyjde třetí díl brzy, protože první část jsme četli už v roce 2016. A dva roky je pauza, kterou u napínavého seriálu prostě nechcete.
Na ukázky z komiksu se podívejte v galerii: