Herec Martin Myšička vzkazuje Čechům: Buďte hrdí i na něco jiného než na hokejisty z Nagana!
V rozhovoru Reflexu s Martinem Myšičkou se toho o divadle moc nedočtete. A už vůbec ne o herectví nebo o Myšičkových rolích. Povídání v posledním čísle tištěného Reflexu je hlavně o chemii, o českém organickém chemikovi Antonínu Holém (1936–2012) a taky o nové, původní hře Elegance molekuly, již na Holého počest napsal dramatik Petr Zelenka. Hra, kterou od začátku dubna uvádí Dejvické divadlo, je i o tom, proč vědce světového jména v České republice téměř nikdo nezná.
Ústav organické chemie a biochemie, kde profesor Holý pracoval, se může pyšnit několika objevy, z nichž postupně vznikly zásadní léky. Světově převratné jsou především dva z nich. V roce 2002 byl na trh uveden nový preparát Hepsera proti žloutence (hepatitidě) typu B, kterou trpí na celém světě 300 miliónů lidí.
O rok později se pak začal prodávat jeden z nejúčinnějších léků proti AIDS. Jmenuje se Truvada a obsahuje látku, jejíž pomocí se dodnes léčí 80 procent z miliónů pacientů s AIDS po celém světě. Výrazně prodlužuje život a také omezuje vedlejší účinky léčby tím, že nahrazuje až 13 jiných tablet, které museli pacienti denně polykat dříve. V rané fázi truvada AIDS zcela potlačuje; zabraňuje také přenosu z těhotné matky na plod.
Všechny tyto léky vznikly v Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky, jenž sídlí v pražských Dejvicích, hned vedle Dejvického divadla. Ale proč se Holý nestal druhým Ottou Wichterlem, proč se o něm dnes téměř neví? „Antonín Holý byl člověk, který prostě chodil hodně do práce. To není nic v zásadně dramatického. Hra se proto snaží ukázat všechny důležité zápletky při prosazování Holého vynálezů, a odehrává se tudíž v rozmezí tří desítek let i u nás, i v Americe,“ říká o hře Elegance molekuly v Reflexu Martin Myšička, jenž hraje právě postavu popleteného génia Antonína Holého.
Nejen o detektivce zvané „Jak dostat lék z laborky do lékárny“, ale také o Myšičkově druhém oboru, který vystudoval (subnukleární fyzika na matfyzu), o fraktálech Jiřího Drahoše i o tom, o čem dnes hrát divadlo, si přečtete v rozhovoru Veroniky Bednářové s Martinem Myšičkou, hercem a uměleckým šéfem Dejvického divadla. Reflex číslo 18 je právě na stáncích.
Reflex 18/2018|