Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66  (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce.

Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66 (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce. Zdroj: Archív

Kolo Favorit (1950) „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se za socialismu. Favority se vyráběly od roku 1950 v nejrůznějších verzích, ty nejznámější a také nejdražší závodní speciály F1 se daly sehnat jen na zvláštní poukázky ČSTV a stály majlant. Například nová F1 vyšla na 4500 Kč, což byly minimálně dvě slušné měsíční výplaty.
Jiří Brabec: Půllitr (1972). Z krýglů od sklářského výtvarníka Jiřího Brabce se za normalizace, ale ještě i v devadesátých letech minulého století pilo pivo skoro v každé hospodě. Půllitr připomínající obložení některých stanic metra A (ty mimochodem vznikaly také v první polovině sedmdesátých let) byl vyroben v Rudolfově huti.
Tramvaj T3 (1961). Tímto vozem vyvrcholila několikaletá spolupráce Tatry Smíchov s designérem Františkem Kardausem. S více než 14 000 „exempláři“ jde o nejpočetněji vyráběný kus tramvaje na světě. Může za to i na svou dobu progresívní design a použití nových materiálů, jako byly třeba plasty a sklolaminát. V dohledné době by měla po Praze jezdit updatovaná modrá „tétrojka“ T3 Coupé z dílny studia Anna Marešová design.
Libuše Niklová: Černý kocour (1963). „Maminka pracovala s éterickým materiálem, jako je vzduch; proto se design tak liší od hraček třeba ze dřeva nebo z kovu. Duší té hračky je vzduch, váš dech,“ řekl o nafukovacích hračkách Libuše Niklové její syn Petr Nikl u příležitosti výstavy 200 dm3 dechu. Mezi její nejznámější kousky, jež „vychovaly“ generace Čechů, patří tento černý kocour.
Tatra 87 (1937). Tahle legendární tatrovka uměla jet až 160 km/h. Proslavili ji hlavně cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. The New York Times vyhlásily vůz navržený Erichem Übelackerem a Hansem a Erichem Ledwinkovými „sběratelským autem roku 2010“.
10 Fotogalerie

10 zásadních počinů českého designu. Hlasujte a vyberte ten nejpovedenější

red

Společná Porota Reflexu a Designbloku složená z odborníků a známých osobností vybrala sto předmětů, které během stoletého trvání republiky opakovaně připomínaly českou kreativitu i řemeslný fortel. Vytvořili je tuzemští výtvarníci a designéři a často před nimi smekl celý svět. Na právě probíhajícím Designbloku se můžete přesvědčit, že jejich následovníci v ničem nezaostávají.

Ze zmíněné stovky jsme v redakci vybrali desítku věci, se kterými jsme se setkávali a stále ještě setkáváme v běžném životě. A nyní je na vás, našich čtenářích, abyste z této desítky vybrali ten design, který se vám osobně nejvíc líbí. Výběr najdete v galerii, hlasovat pak můžete v anketě níže.