Splněné sny snového jazzmana Bharaty Rajnoška
Bharata Rajnošek, multiinstrumentalista specializující se na dechové nástroje, se v současnosti nejlépe cítí na jazzové platformě, kde exceluje hrou na trubku i saxofon. Nebylo tomu tak vždy. Jeho hudební cesta je složitá a proplétá se řadou stylů a hudebních skupin. Po absolvování konzervatoře alternuje Miloláše Chadimu v obnoveném kultovním Extemporé. Následuje pozvání od Karla Babuljaka k natáčení alba Babaletu Kytkový reggae. Tento styl se mu na chvíli stane osudným, protože následující roky vystupuje se skupinou Švihadlo. Vedle houpavé hudby ale studuje jazz a hraje souběžně v Return to Silence, který vystupuje na hlavních jazzových festivalech v Česku.
Za zásadní považuje Bharata Rajnošek setkání s kytaristou a producentem Pavlem Richtrem, s nímž a také společně s baskytaristou Pjérem La Šézem a bubeníkem Jaroslavem Kořánem zakládají improvizační skupinu Santus Muzikus. Tato výhradně improvizující skupina pracuje krátce, ale velmi intenzívně. Přes Pavla Richtra se také dostává k hráčům na didgeridoo, Australanovi Ianu Woodovi a Ondřeji Smejkalovi, se kterými pod názvem Wooden Toys vydává dvě desky v moderním etnickém hávu. Obě desky produkoval právě Pavel Richter a jsou dodnes považovány za jedny z nejlepších nahrávek tuzemské world music.
Jazzová mše jako splněný sen
Následující období se Rajnošek dále vzdělává a experimentuje s dalšími hudebníky, ať je to improvizující Zapomenutý orchestr země snivců, ambientně laděný Richter band, skupina Jazz Efterrätt, Guru Band s Janou Koubkovou, Pavlem Richtrem a Alanem Vitoušem, či s čínskou zpěvačkou Feng Yün Song a skupinou Horská Karavana. V roce 2003 přijme pozvání od Felixe Slováčka k účasti v jeho Big Bandu, natáčejí společně několik CD a doprovázejí špičkového multiinstrumentalistu Jamese Morrisona. Následnou spolupráci s mezinárodní skupinou Alvik zúročí na několika CD (Cold June, Forms Apart, Your name here). Po hostování v Bluesovém bandu zpěvačky a skladatelky Alice Springs, hrajícím ve složení Yarda Helešic, Lukáš Martínek a Jiří Stivín, se stane členem orchestru Big Czech Company, doprovázejícího jednoho z nejlepších trumpetistů, Bobbyho Shewa.
Od roku 2011 se Bharatovi plní jeho sen. Vystupuje s Karlem Růžičkou v jeho Jazzové mši, pro niž sestavil orchestr, jehož základem je pětičlenná trombónová sekce, saxofon, flétna, vibrafon a rytmika, témbrově jej doplňuje smyčcové kvarteto a smíšený sbor Pavla Kühna. Po setkání s ruským pianistou Vadimem Mainuginem s ním odjíždí na turné do Ruska jako člen mezinárodního projektu Odin Plus.
V současné době se Bharata zaměřuje nejvíce na svou skupinu Rajnošek B.and, která nyní vystupuje jako kvartet (Rajnošek, Freidl, Dvorský, Hejnic). Skupina se věnuje osobitým aranžmá jazzových standardů. Jejich album For You z roku 2013 bylo označeno jako nejlepší smoothjazzová deska v České republice.
Zeptali jsme se Bharaty Rajnoška:
Co vás na hudbě přitahuje?
Na hudbě mě nejvíce přitahuje její absolutní svoboda. Při tvoření nebo hraní se ocitám mimo čas a prostor.
Máte nějakou vizi, za kterou směřujete, nebo necháváte hudbu ze sebe jen impulsívně plynout?
Vznikající hudba je vždy závislá na stavu mysli, takže se někdy musím trochu snažit, aby spolu něco trošku souviselo, navazovalo. A jindy si dovolím úplnou svobodu.
Co vás poslední dobou nejvíce zaujalo? (Co doporučujete k poslechu?)
Asi je to lehce trapné, ale reedice nahrávky Richter Bandu „To, co lidi sytí...“ (Blue Lizard, 2018) mne velmi potěšila. Je to úžasná směs lehkosti a hloubky. Pokud to v někom zarezonuje, bude to fajn.