V názvu naší desky je čistota i magie, říkají Zabelov Group před vystoupením na festivalu Space X
Projekt Zabelov Group, to je akordeonista Roman Zabelov a bubeník Jan Šikl, který obsluhuje také elektroniku a hraje na trubku. Tvorba dvojice nadaných hudebníků se pohybuje na pomezí moderního jazzu, ambientu, scénické hudby, lámaných beatů i improvizace. V přehledu hudebních kritiků za rok 2014 byli označeni za jeden z objevů alternativní scény, o čemž už české publikum několikrát přesvědčili, třeba jako předkapela skotských Hidden Orchestra. Nyní je jejich hudba konečně i na CD: album Eg vyšlo nedávno u Minority Records. V sobotu (13. 4.) vpodvečer se Zabelov Group představí na pražském festivalu Space X.
Jak jste se vy dva vůbec dali dohromady?
Jan: Potkali jsme se s Romanem na Pražské konzervatoři. Roman měl vizi hrát s bubeníkem, a tak jsme to zkusili.
Romane, proč sis za svůj nástroj vybral právě akordeon?
Roman: Mám pocit, že jsem nic nevybíral, prostředí, ve kterém jsem vyrůstal, tomu bylo od začátku nakloněno. V podstatě celá naše rodina hraje na akordeon.
Jaká hudba vás nejvíce zaujala nebo ovlivnila?
Roman: Každý z nás jde vlastní cestou a všude kolem je mnoho vlivů. Zároveň ale přemýšlím, jestli je to právě hudba, co má rozhodující vliv na naši tvorbu.
Vystupovali jste také ve Slovinsku či Nizozemsku. Jak vás přijímají v zahraničí?
Roman: Co se týče našich zahraničních vystoupení, vše teprve začíná.
Jan: Obě zmíněné cesty byly na showcase festivaly, což je velmi specifické prostředí, a těžko z nich usuzovat, jak naše hudba v zahraničí zarezonuje. Není lehká, ale lidi, kteří jí dají důvěru, oslovit může. Ti, kteří chtějí poslouchat, jsou bohužel v menšině, ale najdou se všude, a jak říkal Roman, vše teprve začíná.
Proč jste své poslední album pojmenovali Eg?
Roman: Eg pro nás znamená všechno a nic, ticho a hluk, slovo a heslo a mnoho dalších věcí... V tom názvu spatřujeme jednoduchou čistotu a jakousi magii. Nikam nás netlačí a zároveň nic neříká, každý si sám může vymyslet, co pro něj znamená...
Album vyšlo také na vinylu. Je to jen z nostalgie, nebo věříte návratu LP?
Jan: Vinyl v sobě má ušlechtilost. Je to krásný artefakt. Kupní síla tu není bez významu, ale je docela druhořadá. Jak pro nás, tak pro vydavatele.
Eg jste vydali u renomovaného vydavatelství Minority Records. Jak tuto spolupráci hodnotíte?
Jan: Minority Records nám dopřálo velký komfort jak v podobě prostředků na výrobu nosičů, tak v podobě důvěry. Byla to dobrá a podnětná spolupráce založená na příjemném osobním setkání.
Na desku jste přizvali také zajímavé hosty...
Roman: Byl to pro nás experiment, chtěli jsme naplnit naši zvukovou představu, a protože sami na všechno hrát neumíme, přizvali jsme několik vynikajících muzikantů na pomoc. Byli to kontrabasista Jaromír Honzák, hráč na saxofon Petr Kalfus a zpěvačka Varine Mkrtchyan.
Budou s vámi vystupovat i na koncertech?
Roman: Může se to stát, ale jejich hostování bylo myšleno hlavně pro účel nahrávky.
Chystáte ke koncertům nějaký obrazový doprovod?
Jan: Ano, plánů máme mnoho.
Často spolupracujete s divadly. Dělali jste například hudbu pro divadlo Tineola, teď vás můžeme vidět v představení Fairy Queen souboru 420People. Jak je pro vás náročné hrát živě k divadelním představením?
Jan: Je to podnětná spolupráce, která nás učí uvažovat o naší hudbě zase docela v jiném kontextu. Náročné někdy může být potlačit vlastní estetické preference na úkor celkové formy a služby dramatickému celku. Ale ty stejné důvody zase mohou práci ulehčit. Člověk prostě není tak exponován jako na koncertním pódiu.
Pokračuje stále vaše spolupráce s Orchestrem Berg?
Jan: S Bergem jsme oba s Romanem spolupracovali jako skladatelé. Vždy to byla jednorázová akce, kdy jsme napsali dle zadání skladbu pro konkrétní večer. Já mám za sebou takové večery tři, Roman jeden. A doufám, že to nejsou čísla konečná, protože spolupráce s tímto ansámblem je pro nás vždy výzva a radost.
Na fotografie Zabelov Group se můžete podívat ve fotogalerii: