Představení Slečna Julie.

Představení Slečna Julie. Zdroj: Divadlo Na Maninách

Představení Nebyla to Pátá, byla to Devátá.
Představení Hra se smrtí.
Představení A na hrušce sedí diktátor.
Představení Cena za něžnost.
5 Fotogalerie

Letní Divadlo Na Maninách: barokní zážitek na mělnickém zámku a skvělí Rudolf Hrušínský a Jitka Čvančarová

Clara Zangová

Období divadelních prázdnin neznamená, že se musíte zcela vzdát divadelních zážitků. Rostoucím fenoménem jsou letní scény. Letos tu svou divákům prvně otevřelo také holešovické Divadlo Na Maninách, a to na nádvoří mělnického zámku. Inscenace nováčka pražské divadelní scény stojí za cestu – nejen díky zážitku z představení pod širým nebem, ale také pro atmosféru barokního zámeckého nádvoří, kde na vás dýchnou zbytky renesance. Představení v Mělníku trvají do 19. července.

Zdánlivě odvážný krok vyjít s produkcí poměrně nového pražského divadla mimo hlavní město se zdá být úspěšný, zámecké hlediště je plné. Polovinu práce odvádí genius loci skvěle zvoleného místa: Před představením se diváci sklánějí nad kýčovitě romantickým soutokem Labe a Vltavy, klišé umocňuje klesající slunce a zámek za zády. Nechybí víno pana Lobkowicze za nepražsky příjemnou cenu.

Hvězdou jednoho z představení Cena za něžnost je mělnická rodačka Jitka Čvančarová. Diváci ji milují od prvního gesta, role prototypu dcery, kterou rozčiluje vlastní matka od světonázoru až po způsob mluvy, se zhostila s patrným požitkem. Pravdou však je, že hlavně výpovědní síla inscenace stojí na roli matky, kterou ztvárnila Jana Janěková.

Třeskutá komedie, kde Čvančarová exceluje schopností shodit sebe sama a uměním improvizace, kterým několikrát spolehlivě vyvede z míry i své herecké kolegy, se v druhé půli naopak mění v tragédii, kde pro smích není prostor. Nejedná se o nikterak alternativně pojaté představení, ať už se jedná o samotnou filmovou předlohu z roku 1983 nebo třeba o scénografické řešení, které nezaujme a místy je až chaotické. Silná je však právě ona nestylizovanost příběhu, v němž se může najít snad každá matka a dcera.

Matka v dceři a dcera v matce

Právě tento vztah, kdo ví čím tolik zvláštní a specifický, je ústředním tématem večera. Sledujeme, jak se v průběhu let v lecčem přelévá role dcery na stárnoucí matku. Dcera vylétne z hnízda, čímž postupně utichávají boje. Čím jsou si obě ženy vzdálenější, tím si potřebují být blíž. Vše se přelévá v depresivní „máma měla pravdu“ – v to, čemu se všechny dcery brání a vysmívají. Ale i stárnoucí matky, poučené životem, nakonec jednají bláznivě jako dcery. Každá dcera má v sobě kus matky a každá matka kus dcery. Málokdy si to však stihnou říct.

Někomu snad může chybět zápletka a je pravda, že bez všudypřítomného humoru v první půli představení by asi vyšla naprázdno. Tím, jak v první části vše bylo lehoučké, už tragédie té druhé ani není tolik šokující, divák ji čeká. Snad by snoubení komedie a dramatu mohlo výrazněji prostupovat celým dílem. Představení patří mezi ty méně náročné, a to i vizuálně, a rozhodně nectí módní někdy až příliš „artovou“ linii. Určitě ale stojí za návštěvu.

V následujících dnech letní scéna Divadla Na Maninách uvede ještě černou komedii Hra se smrtí o sporu manžela (Otakar Brousek) a milence (Pavel Batěk) nepřítomné dámy. Dále je v Mělníku možnost zhlédnout komedii A na hrušce sedí diktátor s Miroslavem Táborským a Jitkou Ježkovou, drama Slečna Julie a Janem Révaiem a Františkou Stropnickou. Letošní mělnickou scénu uzavře inscenace Nebyla to Pátá, byla to Devátá s Rudolfem Hrušínským.