Designéři Herrmann  Coufal, designblok

Designéři Herrmann Coufal, designblok Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Všechno, čím se obklopujeme, je důležité. I ten smeták v rohu, říkají designéři Herrmann a Coufal

Milan Tesař

Základ je dva. Základ je produkt. Takto stručně lze zformulovat tvůrčí zásady ceněného designérského dua Herrmann & Coufal. Seznámili se na UMPRUM a zjistili, že jsou oba ze stejného města na jižní Moravě. Kousek za školou byla hospoda, kde bývalo sem tam pivo 1+1 zdarma. Takže to začalo pivními nápady. „Potom jsme spolu vyhráli jednu ateliérovou soutěž, a tím bylo vše zpečetěno.“

Zatímco Matěj Coufal má vztah k umění v genech, protože táta je architekt a děda malíř, o dva roky starší Eduard Herrmann začal systematicky kreslit až na střední škole. „Někdo mi řekl, že na kluky, co malujou, letěj holky, a tak jsem se přihlásil do kursu kresby, což byla zároveň přípravka na uměleckou školu. Úplně mě to pohltilo.“

Dvojice talentovaných designérů na sebe upoutala pozornost hned první společnou prací, zastávkovým přístřeškem, jímž zabodovala v ateliérové soutěži. Chlapci se shodli, že tématem jejich tvorby budou běžné věci každodenního života. „Všechno, čím se obklopujeme, je důležité. Kliky, věšáky, židle. I ten v rohu stojící smeták, to všechno je součást našeho života. Hodně designérů nechce pracovat ve veřejném prostoru, kde předměty musí být veliké a bytelné, a raději pracují v interiéru. Nás to ale baví. Jde nám o absolutní důslednost při realizaci každého předmětu. Bez ohledu na velikost.“

Tahle ambice se studiu Herrmann & Coufal zjevně vyplácí. Uherské Hradiště si u něj objednalo kompletní informační systém města, všiml si jich výrobce mobiliářů mmcité, s nímž již několik let spolupracují. Společně osadili pražskou Náplavku odpadkovými koši, za kolekci nábytku Pixel, nápaditý návrh na venkovní sedací systém,
v němž lze z dřevěných latí variovat stolky či sedáky, byli loni nominováni na cenu Czech Grand Design.

Rok předtím dvojice zabodovala s pozoruhodným svítidlem Gong, jehož světlo, jak si všimli novináři, si nezadá se svitem Měsíce v úplňku. Nápaditý věšák navržený pro firmu Master and Master z jediného kusu ohýbané trubky, který stojí pyšně ve středu výlohy jejich kanceláře/ateliéru v pražské Kubelíkově ulici, se už nějakou dobu prodává.

Podobně jako mnoho jejich vrstevníků trápí designérské duo vizuální smog českých měst: zejména 2D reklama, nevkusné vývěsní štíty a výlohy, které zejména v centru metropole nadbíhají turistům ukřičenou barevnosti a spojováním nespojitelného. „Dlouhou dobu jsme žili zaseklí v prostředí, kde design nehraje žádnou roli. Když přijedete do Londýna či Itálie, okamžitě na vás dýchne tradice a noblesa, o které jsme přišli.“

Všimnu si jednoduchého věšáku z dlouhých latěk spojených páskou, jenž stojí za námi v koupelně. Podobný jsem si koupil v designových domácích potřebách v městečku Savona. „My s tím naším u výrobce neuspěli. Bylo nám řečeno, že je to příliš jednoduché. Velké firmy dělají složité věci, které nelze okopírovat. My chceme jít opačnou cestou.“

Práci designérského dua Herrmann & Coufal najdete na výstavě Designblok 2019.