Kam zmizela Sabrina? Opěvovaný komiks obnažuje šrámy na duši americké společnosti
Když světoznámá britská prozaička Zadie Smithová napíše, že je něco nejlepší kniha o stavu naší společnosti, je to skvělá reklama, která předem dává tušit, o co půjde. Předně o knihu o společnosti americké, ke které ale poměrně usilovně směřujeme i my. A také to nebude komiks pro každého.
Loni v květnu vydaná Sabrina komiksového autora Nicka Drnasa nechybí snad v žádném žebříčku zásadních komiksů poslední doby. Dokonce se dostala i na seznam kandidátů Boker Prize v roce 2018. Zároveň nejde o žádný mainstream, Drnasova schematická, prostá linka je tak čistá a sterilní, že se čtenář může těžko dostávat pod povrch příběhu, který rozhodně není čistý a určitě ani schematický.
Kam zmizela Sabrina?
Celou dobu jde o chicagskou ženu Sabrinu, která zmizela. Nikdo neví kam a nikdo neví proč, ale zmizela náhle a všichni se obávají nejhoršího. Ukáže se, že oprávněně. Sabrina nejvíc chybí její sestře Sandře a příteli Teddymu. Autor se kupodivu zaměří na Teddyho, který v šoku z událostí odletí kamsi do Colorada za Calvinem, kamarádem ze střední, který tu slouží na vojenské základně a právě ho opustila manželka s dcerou.
A v tomto chmurném nastavení se odehraje celý ještě chmurnější komiks. Teddy vůbec nemluví a tráví celé dny ve vegetativním stavu v Calvinově domě, a tak se příběh víc než na něj zaměřuje na jeho hostitele. Calvin sice nemá s událostí nic společného, ale aspoň chodí do práce. V totálním zapadákově, kde vlastně není co dělat. Povětšinou si proto představuje budoucnost s dcerou a manželkou.
Fake news a jejich dopad
A mezitím se roztáčí spirála konspiračních teorií. Kdo natočil video se Sabrininou vraždou? A je do věci zapojený Teddy, který se tak náhle vypařil? Vraha sice odhalili, ale ve skutečnosti to přece nemůže být tak snadné... A tak se chapadla konspirací pomalu a nechutně omotávají jak kolem Teddyho, tak kolem Calvina, který má svých starostí dost.
Sabrina je komiks o braní ohledů a o bezohlednosti. Taky o neschopnosti postavit se traumatu. A hlavně, jak říká Zadie Smithová, je to kniha o stavu americké společnosti. A že bychom tento stav popsali jako zdravý, to snad nikoho z vás asi nenapadne.
Až jednou vstane z postele
Samozřejmě že lék na traumata hrdinů, který zná čtenář už od začátku příběhu, je jediný a nikterak překvapivý. Čas. Teddy nakonec vstane z postele. Calvin pochopí svou vlastní situaci. Konspirační teorie okolo Sabrininy smrti dál vesele bují, ale mezitím se vždy objeví nové případy a nové teorie.
Ale to je podružné; je úplně jedno, jak komiks dopadne, protože ve skutečnosti nejde o závěr (který kniha přísně vzato nemá), ale o gravitaci násilného skonu ve společnosti, v níž je smrt tabuizována. Její náhlé zjevení pak způsobí škody na dalších životech. A ještě větší poškození mohou zavinit necitliví konspirátoři, kteří přisypávají sůl do ran pozůstalých. Ti vůči nim jsou, jak se ukazuje, ještě méně odolní než vůči smrti.
Komiks má 204 stan, stojí 799 Kč a na trh jej vrhlo po předchozí crowdfoundingové kampani vydavatelství Trystero, které se zaměřuje na podobně progresívní díla. Sabrina je prozatím jeho vrcholným projektem, pokud budeme jako měřítko brát nepřístupnost díla vůči čtenáři. Sabrina je zásadní; jde ještě o krok dál, než kdysi zašel komiks Jimmy Corrigan. Ale pokud upřednostňujete díla s autorským nadhledem a odstupem, pak vězte, že zde nic takového nenajdete.