Video placeholder

Pražák: Obědy zdarma se státu vyplatí. Víceletá gymnázia nemají přidanou hodnotu

Oliver Adámek

Radí prezidentu Pavlovi a přitom stále učí na základní škole na Praze 7. Daniel Pražák si svými postřehy o školství na twitteru vysloužil místo v prezidentském poradním týmu, zasvěceně komentuje reformy a vzdělávací politiku. V rozhovoru v podcastu Padni komu padni vysvětluje, proč by se státu vyplatilo dávat dětem ve školách obědy zdarma a proč se v Česku tak často střídají ministři školství.

Pražák říká, že učitelství je velmi smysluplná a naplňující práce. Přesto ale v několika krajích Česka učitelé chybí, odhaduje se že jich český systém postrádá 6 až 10 tisíc. Důvodem jsou podle Pražáka i stále nízké platy, kdy nastupující učitel bere jen něco málo přes 30 tisíc.

Je podle něj správně, že ministerstvo schválilo strategii nerozšiřovat víceletá gymnázia. Podle výzkumů totiž nepřináší očekávanou přidanou hodnotu a zvyšují nerovnosti v přístupu ke vzdělání. Ty by naopak snížily obědy zdarma pro všechny děti, což je opatření, které by ani nevyšlo příliš draze státní rozpočet.

Dále si myslí, že české rámcové vzdělávací plány už umožňují mít školství podobné jako ve Finsku. Problém je však mimo jiné v rozdrobeném řízení a v tom, že zejména malé obce nemají v řízení škol podporu a ze svých kapacit leccos nezvládnou.

Jaké nedostatky mají nové vzdělávací plány a proč je důležité dál zvyšovat platy učitelů? A je školství pro politiky skutečně priorita? I na to odpovídá Pražák v rozhovoru v úvodu článku.