Video placeholder

Ester Geislerová: Chtěla bych režírovat filmy, na place jsem nejvíc sama sebou

Hana Trojánková Biriczová , Šimon Holý

Nedávno projela Česko s režisérem filmu Mord Adamem Martincem, aby pro Českou televizi natočila pořad o galeriích na místech, které dřív měli jiný účel. Má umělecké vzdělání a vedle toho hrála od dětství ve filmu. Svoje děti měla v  jednadvaceti. „Věnovala jsem se rodinnému životu a videa si stříhala doma na koleni,“ vzpomíná čtyřicetiletá Ester Geislerová, která se svou výstavou Co jsme měli říct a neřekli nyní plní pražskou výstavní síň Kunsthalle, kterou můžete navštívit do 13. září. Pusťte si otevřený rozhovor v podcastu Poprask.

Výstavu deseti krátkých filmů, ve kterých hraje její nejen podcastový kolega párový terapeut a psychoterapeut Jan Vojtko, její partner a dcera, ale také Českými lvy ověnčení herci jako Tomina Jeřábek, Matyáš Řezníček, Luděk Sobota nebo Elizaveta Maximová, nazývá „lůnem“. „Přeju si, aby diváka pohltila všemi smysly, aby si odnesl určitou emoci.“ říká v rozhovoru.

Ani jako absolventka Akademie výtvarných umění v Praze, se ale Ester Geislerová necítí být kompetentní hodnotit kvalitu uměleckých institucí v Česku tak, jak to udělali petenti červnového vyjádření a výzvy umělců a kulturní veřejnosti k AVU, Národní galerii a Ceně Jindřicha Chalupeckého.

„Taky jsem dostala petici ještě před zveřejněním a odmítla jsme to podepsat z mnoha důvodů. Nejsem v tom výtvarném poli tak znalá, abych s jistotou tvrdila to, co tam bylo napsaná. Pak se mi tam nelíbilo mnoho frází a výrazů, které mi přišly takové zapšklé a zlé. Je smutné, jakou vlnu rozporuplných emocí to vyvolalo. Podepsalo to velké množství vážených osobností a proto to vytváří ten rozpor, kdy si říkáte aha, tak jak to tedy je. A vlastně mě mrzí, že se třeba někteří lidé neporadili,“ narážela na svou sestru, herečku Aňu Geislerovou.

„Zároveň je mi jasný, že v tom hrálo roli spoustu přátelských konotací, těm lidem věříš a znáš je dlouho,“ snaží se pochopit důvody proč petici podepsalo mnoho desítek velmi vážených osobností. Spousta lidí, kteří to podepsali, podle mě potom i litovali, protože třeba ti autoři jim neřekli všechny svoje osobní důvody, když ti to předávají k podpisu, které potom vyšly na povrch.“ Poslechněte si celé vyjádření a taky možnosti řešení sváru českého umělectva.  Ester Geislerovou můžete vidět například na akci Art’ n 'Dine 4.září nebo 8.září, obojí v Kunsthalle Praha, v rámci Prague ART WEEKU, během promítání dokumentárního snímku Adély Komrzý VIVA VIDEO, VIDEO VIVA, kterého se v následné debatě zúčastní i se svou matkou Věrou Geislerovou, která se jako jedna z prvních umělkyň v Československu věnovala video artu.