Umělec Krištof Kintera: Jsem workoholik, i v lockdownu nestíhám, umění by mělo být pro lidi zadarmo
Moje práce mě strašně baví, nestíhám ani v lockdownu, říká ceněný český umělec Krištof Kintera. Epidemie uzavřela hned několik jeho výstav ve světě, Kintera ale nad situací nepláče. Pracuje na dalších dílech, která ho mají posunout zase dál. V rozhovoru popisuje, o co se ve své tvorbě snaží a proč je důležité, aby k umění mělo přístup co nejvíc lidí.
Vstup do galerií by měl být zdarma, pomohlo by to celé společnosti, popisuje Krištof Kintera. Celá kultura by měla být co nejdostupnější, galerie pak ideálně placené státem. Zlepšilo by to vztah lidí k umění, čímž by se posunulo jejich přemýšlení i o dalších otázkách, například o tom, v čem a kolem čeho žijí. Kintera věří, že to je reálné a že se toho dožije. Státu by se to prý vyplatilo.
Umělec v rozhovoru popisuje svůj tvůrčí proces. Jde mu o nabourávání našich představ o díle samotném, ale i o prostoru, ve kterém se nachází. Proto třeba svůj Public Jukebox umístil do volné přírody, kde lidem pouští záměrně vybrané skladby. „Poutníků“ k němu v době pandemie chodí překvapivě hodně. Podobně ale pracoval i v pražském Rudolfinu.
Kinteru zajímá prolínání technologie a přírody. Ve svých dílech, která můžou působit až dystopicky, třeba v rámci výstavy The end of fun, vytváří zmenšené technologické krajiny a přemýšlí o hranicích pokroku. Lidi vtahuje i za kulisy a snaží se jim ukázat, jak jeho dílo vzniká. V rozhovoru líčí, jak o svém umění přemýšlí a proč je pro něj důležité nabourávat očekávání.
Kintera teď plánuje hned několik nových projektů. Jeho tvorba se objeví pod nově vznikajícím mostem, který má spojovat břehy Vltavy v centru Prahy, ale taky pracuje na sochách, které budou vycházet z normalizační architektury. Dívá se pořád dopředu a říká, že plánování a práce nemůžou přestat.
Co inspiruje Krištofa Kinteru? Co ho přivedlo k umění? V čem vidí naději, co se politické situace v Česku týče? A proč by lidem prospělo, kdyby měli výstavy zdarma?
Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde >>>