Mikýř: Podařilo se nám ovlivnit volby, chci ochránit lidi, začínal jsem sám v kuchyni
„Měl jsem krásnou romantickou představu, že budu poctivý tvůrce, který si bude dělat všechno sám, že budu řemeslník YouTubu,“ říká Martin Mikyska alias Mikýř, který se před rokem a půl rozhodl dát trapnohumoru nový rozměr a do hlavních rolí svých videí obsadil pseudocelebrity ze sociálních sítí. „Hrozně rychle mě to přestalo bavit, protože narážíš na časové limity, nemůžeš se s tím piplat dva měsíce, ekonomicky to nedává smysl,“ přiznává úskalí tvorby, se kterými se na začátku potýkal. Mikýřovu úžasnou pouť internetem, jak svůj pořad na Mall.tv nazval, ale nevzdal a jeho tažení je evidentně vítězné. Nejenže z vyhlášení Cen českého internetu odešel hned se třemi Křišťálovými Lupami, včetně té za popularitu, ale svými politickými epizodami dokázal prokazatelně motivovat mladé lidi k tomu, aby šli volit.
„V životě bych si nedokázal představit, že tahle show, kterou jsem začínal dělat v kuchyni, nahradí pořady, na které jsem vždycky koukal a dostane stejné ocenění,“ připouští Martin Mikyska alias Mikýř, který přebírá jednu cenu za druhou. Svůj úspěch přičítá s nadsázkou „z 80 % spěchu a 20 % ú“ a bez nadsázky výběru témat, na která se v Mikýřově úžasné pouti internetem zaměřil. „Dělali jsem youtubery a pak přišel první díl, kdy mi někdo ukázal Marka Kaletu, motivačního speakera, který se hodně prolínal do světa multilevel marketingu, se kterým jsem měl taky zkušenosti. Tam může být z hlediska náborových strategií manipulace a nekalých praktik spoustu,“ popisuje moment, kdy přehodnotil původní záměr, se kterým začal točit, a využil svého ekonomického vzdělání i znalosti prostředí k tomu, aby upozornil na potenciální rizika skrytá za vidinou rychlého zbohatnutí. Schůzek, které slibovaly nemožné, totiž sám zažil několik. „Byl jsem verbovaný do struktur, a tím že jsem studoval na VŠE, tak o nás byl velký zájem. Byli jsme žhavý maso pro všechny náboráře.“
Od byznysu už byl pak jen krok k politice. „Myslím si, že jsme byli jeden z těch nejsilnějších hlasů, které byly před volbami slyšet,“ hodnotí třídílný speciál, kterým chtěl přesvědčit mladé lidi, že volit má smysl. Přestože jeho nejsledovanější epizoda přesáhla 2,2 milionu zhlédnutí, nebyl ani ten sázkou na jistotu. „Byl to risk a já jsem si to uvědomoval. I kvůli tomu jsem oslovil Luďka Staňka, protože řeší politická témata denně. Přišlo mi důležité vyjádřit můj názor, zároveň jsem ale chtěl říct: ‚Tady máte pět stran, které mi přijdou relevantní, a můžete se rozhodnout podle svého světonázoru‘,“ dodává s tím, že se bál reakcí, které budou následovat. Snaha upozornit na to, co mu přijde manipulativní nebo zavádějící, a rozkrýt to, byla ale nakonec silnější.
Kde je hranice jeho tvorby, za kterou by nešel, kdo ho nazval zaprodancem, co si myslí o současných internetových tvůrcích a jaké jsou jeho další plány, prozradil v rozhovoru pro Prostor X.