Čekáme rekordní návštěvnost, i tak ale budeme ztrátoví, musel jsem si vzít půjčku, říká Gaydečka z Metronomu
Rekordní návštěvnost očekává po dvouleté odmlce organizátor největšího pražského hudebního festivalu David Gaydečka. I tak bude 5. ročník Metronome Prague, který na holešovické výstaviště přiláká tisíce lidí nejen z metropole, ale celé republiky a 15 % cizinců, ztrátový. „Letošní ročník jsme začali připravovat v roce 2019, takže na něm pracujeme tři roky a bude tím úplně unikátní, protože tolik práce jsme na jednom ročníku festivalu nestrávili. Ale část té práce je, že ho neustále zachraňujeme: nejdřív jsme zachraňovali přesuny, pak abychom měli správný termín a trefili se nám do něj interpreti, teď zachraňujeme, že z branže odešli sponzoři,“ přiznává Gaydečka s tím, že si musel vzít půjčku.
„Kdybych to měl vyprávět úplně popravdě v detailu, tak to je na román, který by byl z žánru něco mezi hororem a thrillerem,“ rekapituluje pořadatel kulturních akcí David Gaydečka uplynulé tři roky. Nejradši by na ně aspoň na tři dny, konkrétně od 23. do 25. června, kdy se uskuteční letošní Metronome Prague, zapomněl a radoval se z toho, že se mu podařilo festival postavit znovu a prakticky od nuly. „V jeden moment jste v podstatě disident, který je zakázaný. Dozvíte se to ze dne na den od vlády, která vám pak další dva roky mění pravidla zhruba ob 14 dní, takže vůbec nevíte, kam to míří a kdy to bude moct proběhnout, a tak festival odkládáte. Samotné odložení festivalu přitom znamená z velké části jeho znovu zorganizování, protože musíte celou tu složku dodavatelů, umělců a propagaci, která je nachystaná, máte i nějaké diváky, kteří už si koupili lístky, jednotlivě informovat a uzavřít s nimi dohodu, že to bude v jiném termínu. A tohle se třikrát opakovalo,“ popisuje realitu, kterou od jara 2020 žil a která nezůstala bez následků.
Vlivem přetrvávající nejistoty a nespolehlivého příjmu odešla z oboru řada zkušených profesionálů, zůstat v něm bylo nad jejich finanční možnosti. Ostatně sám Gaydečka se netají tím, že si na letošní ročník musel vzít půjčku a hledá investory, kteří chtějí podpořit kulturní dění v hlavním městě a chápou, že krátkodobě na něm nezbohatnout. Coby promotér s dvacetiletou praxí jim za jejich „trpělivou investici“ dokáže nabídnout dlouhodobý plán, ve kterém výhledově počítá s „obsazením Prahy skvělou muzikou třeba na týden.“ Letos na holešovické výstaviště přiveze mimo jiné Nicka Cavea, Underworld nebo Becka (kompletní program najdete zde).
Jeho vizi by přitom už velmi brzy mohla zhatit nová vyhláška usilující o omezení počtu venkovních akcí s hudebním doprovodem ve vybraných lokalitách metropole. Spolu s dalšími kulturními pořadateli a umělci se proto proti dokumentu ohradil a společně iniciovali petici Nevypínejte kulturu v Praze, na kterou během tří dnů přibylo 15 tisíc podpisů. „Byl by to zlomový okamžik a precedens. Najednou by se po dlouhé době na nějakém území objevil de facto zákaz, ono to sice není napsané jako zákaz, jde o soubor pravidel, která se ale nedají dodržet tak, aby akce proběhly, takže by se to chovalo jako zákaz. Městské části dostaly možnost to připomínkovat, připomínkovací řízení běželo a například Praha 4 si navrhla celý břeh Vltavy. Nevíme, co udělaly další městské část,“ chce zamezit další ráně, kterou by už tak citelně zasažená kultura, mohla dostat. Řešením je podle něj vytipovat místa, která jsou pro hudební produkci vhodná, udělat zvukové studie nebo vybudovat protihlukové zábrany. Nalezený kompromis by pak měl být výsledkem dialogu. Diskuzi chce po skončení letošního ročníku festivalu Metronome Prague zahájit i s vládou. Bez její podpory se totiž kultura zejména v regionech neobejde.
Jakým absurdním stížnostem coby organizátor kulturních akcí sám čelil? Jak se proměnila branže, ve které dvacet let působí? V čem je Metronome Prague luxusní? Jak se na festival shánějí světoznámí umělci a koho je přitom nutné přeplatit? Na tyto a další otázky odpovídal David Gaydečka, promotér a pořadatel mimo jiné festivalu Metronome Prague.