Video placeholder

Jákl: V každém mém projektu je obrovský průser, natáčení Jana Žižky bylo extrémní, mohl to být můj konec

Čestmír Strakatý

Místo euforie zažíval Petr Jákl týden potom, co padla první klapka, pochybnosti, jestli svůj vysněný velkofilm dokončí. Měsíc a půl před začátkem natáčení nevěděl, kdo si zahraje titulní roli Jana Žižky ve stejnojmenném historickém akčním dramatu, ale měl utraceno 40 milionů. Na place mu chyběly věci, které potřeboval, ráno vstával s tím, že přepisoval scény na daný den a zároveň si dělal režisérskou přípravu, a o poledních pauzách řešil s agenty herců jejich smlouvy. „Neměl jsem ani minutu volna za ty tři měsíce. Vydržím hodně a opravdu jsem za život zažil hodně extrémních situací, ale tohle bylo za hranou všeho a už z toho nešlo vyskočit,“ popisuje režisér a producent okolnosti vzniku svého třetího celovečerního filmu.

„Ben Foster v podstatě zachránil celou tu věc, protože on najednou zavolal a řekl: ‚Já to budu dělat. Já do toho jdu, mně se to líbí, zjistil jsem si o Žižkovi další věci.‘ To bylo milý. Byl to fantastický rozhovor, byl jsem úplně v sedmém nebi a nedokážu popsat ten pocit. Hned za týden na to řekl Michael Caine: ‚Jdu do toho.‘ A pak už si chtěl každý zahrát s Michaelem Cainem, takže už to bylo vlastně jednoduché,“ prozrazuje režisér a producent Petr Jákl, jak blízko byl tomu, aby Jan Žižka nevstoupil 8. září 2022 do kin.

Fakt, že by jeho úspěšné tažení mohl poznamenat pokles návštěvnosti kin, ho netrápí. „Situace s kiny není dobrá. Nikde na světě, ani v Americe, kde máme velkou distribuci. Ale já se nebojím ničeho nikdy. Beru to tak, že tak to je a nic s tím neudělám. Jedna věc je strašně důležitá a platí i u filmu: Všechno je, jak má být! Lidi nepřijdou, tak nepřijdou, já se z toho nezastřelím. Nemůžu s tím nic udělat a stresovat se kvůli tomu mi taky nepomůže. Věřím, že lidi přijdou, že se na to prostě půjdou podívat. A jsem obrovský optimista, protože jinak bych tyhle věci nemohl dělat. V každém projektu, který dělám, je obrovský průser – tady, támhle vždycky. Člověk by nemohl dělat nic,“ říká s nadhledem.

Kromě hvězdného obsazení se mu podařilo získat i světoznámého střihače Stevena Rosenbluma, který pracoval na celé řadě hollywoodských bijáků, namátkou Statečné srdce, Pearl Harbor, X-Men nebo Poslední samuraj. „Rok jsme spolu strávili každý den ve střižně. Když s člověkem strávíte rok každý den, tak se opravdu stanete velkými kamarády, pokud se dřív nezabijete. Ptal jsem se ho, jak dělali Statečné srdce, a on říkal: ‚Hele, nejlepší film podle skutečných událostí je vymyšlený. Musí tam být původní myšlenka a emoce,“ vysvětluje Jákl s tím, že jeho velkofilm není biografií, ale historickým akčním dramatem, ve kterém je navíc řada paralel se současnou válkou na Ukrajině. „Pro mě je ten film o boji za svobodu o tom, že člověk má mít svoje pravidla, a když je někdo porušuje, tak prostě za to musí být potrestaný nebo musí se proti tomu člověk postavit. I ta politická situace v tom filmu je hrozně podobná té dnešní,“ dodává režisér a producent.

Jak se shání peníze na filmy se Samuelem L. Jacksonem, Edem Harissem, Al Pacinem, Johnem Malkovichem nebo Robertem De Niro? Co přesvědčilo Bena Fostera, aby se stal Janem Žižkou? Nakolik se historické akční drama drží skutečnosti? A do jaké doby a politických poměrů je přesně situované? I o tom mluvil režisér a producent Petr Jákl v rozhovoru ze speciální série Prostor KVIFF X natočené na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.