Video placeholder

Baxa: Televizní poplatky nezvýšíme, byla by to špatná zpráva pro občany. Ve hře může být i víc reklamy v ČT

Čestmír Strakatý

„Kombinace inflace, Putinovy agrese a zoufalého dědictví Andreje Babiše nás postavila před těžkou situaci,“ zdůvodňuje ministr kultury Martin Baxa, proč nemůže pomoct pandemií zdecimovanému kulturnímu sektoru nabrat druhý dech. Dost možná ho ještě nutnými škrty přidusí. Po minulé vládě mu navíc zbyla dvě těžká témata, a to financování ČT a filmové pobídky. Obojí předchozí administrativa zanedbala a včas legislativně nereagovala. Výsledkem je audiovize v krizi a její rychlé řešení v nedohlednu. Že by díru v rozpočtu veřejnoprávní televize mohlo zalepit zvýšení koncesionářských poplatků, Baxa odmítá. Diskutovat je podle něj potřeba o navýšení reklamy nebo rozsahu veřejné služby. Strádajícím filmovým tvůrcům by mělo jít naproti zastropování filmových pobídek a jejich rozdělení na české a zahraniční.

„Sám generální ředitel Dvořák vnesl do veřejného prostoru debatu o nějakém dočasném zvětšení reklamního prostoru v České televizi. To je určitě věc, která se musí hodně podrobně prodiskutovat, protože by značně proměnila podobu audiovizuálního trhu v Česku. Mluví se o redefinici nebo změně pojetí toho, kdo je plátcem poplatků, protože vychází z vlastnictví televizního přístroje, řeknu-li zjednodušeně, nicméně zejména mladší generace dneska sleduje Českou televizi prostřednictvím mobilních zařízení,“ vypočítá ministr kultury Martin Baxa možné způsoby, jak optimalizovat rozpočet veřejnoprávní televize. Než ale podnikne jakékoli kroky ke zvýšení příjmů, chce znát hospodářské výsledky i priority fungování.

„Pokud rada České televize sezná, že argumenty generálního ředitele a managementu České televize jsou správné, a řekne nám politikům: ‚Pánové a dámy, je zapotřebí s tím okamžitě něco dělat!‘, tak je to podle mě silný signál,“ má jasno a za tím, že zvyšování koncesionářských poplatků není v nejbližší době na pořadu dne, si stojí, i když je za to kritizován. „To zvýšení koncesionářských poplatků prostě znamená v téhle těžké ekonomické situaci špatnou zprávu pro občany a v posledku podle mě vlastně by to ti, kteří nevěří ve službu České televize, obrátili proti ní,“ argumentuje.

Peníze přitom nechybí jenom v českotelevizní kase, dramatická proměna audiovizuálního trhu dostihla i tuzemské filmaře. Ti paradoxně doplatili na svou profesionalitu, která do Česka přilákala producenty nákladných zahraničních seriálů, kteří pobídkový systém nejdříve zahltili a následně úplně zablokovali. Východiskem je podle ministra zastropování pobídky na 150 milionů korun, což by mělo situaci stabilizovat, následné oddělení české a zahraniční produkce a stanovení jednotných kritérií pro registraci, která už teď čítá projekty za více než miliardu korun, aniž by bylo jisté, že na ně v budoucnu budou peníze.

Neodradí zastropování filmových pobídek globální videoplatformy od natáčení v Česku a co si o něm myslí sami čeští producenti? Hrozí, že se kulturní granty budou dál seškrtávat? Jak to vypadá s platy v kulturním sektoru? Jak ovlivní tzv. malá novela fungování veřejnoprávních médií nebo co přinese ta velká? A za jak dlouho budou obě projednány? Na tyto a další otázky odpovídal ministr kultury Martin Baxa přímo v centru filmového dění v rozhovoru, který vznikl v rámci speciální festivalové série Prostor KVIFF X.