Video placeholder

Klus: Malý pinďour válkou Evropu spojil. Vytvořme si vizi vlastního štěstí, pak lidi jako Babiš zmizí

Čestmír Strakatý

Společnost se musí naučit žít v cirkulárním systému, protože ten lineárně ekonomický je nadále neudržitelný, myslí si Tomáš Klus. Písničkář a herec zároveň připouští, že ekologický a šetrný přístup k planetě je drahý, navíc vyžaduje po jednotlivcích omezení jejich komfortu a po politicích nepopulární rozhodnutí, která jim na popularitě nepřidávají, a tak se do nich nehrnou. „Je potřeba recyklus, vzít dieselové motory a vymyslet, co s nimi, to je cesta. Zakazovat dieseláky a přikazovat elektromobily je extrém, který vždycky vybudí extrém, a budou tady lidi, kteří budou apriori proti tomu,“ říká s tím, že krátkozraká řešení v podobě instantních pilulek štěstí, na které si společnost zvykla, nefungují, jsou jen prchavým příslibem zapomnění.

„To, co se podařilo malému pinďourovi tím, že udělal válku, a měl pocit, že tím rozdělí Evropu, Unii naopak spojuje. Doufám, že se to prolne nejenom do té bezpečnostní sféry Evropské unie, ale taky v rámci všech ekologických výzev a podobných iniciativ. Půjdeme prostě společnou cestou, protože je čas přestat mířit na sebe a začít mířit k sobě,“ věří Tomáš Klus.

O poznání menším optimistou je v souvislosti s českou politickou scénou, kterou otřásla kauza Dozimetr spojená s hnutím STAN, jehož je voličem. „Bylo to pochybení jedince a já si lámu hlavu nad tím, jestli je vůbec možné nějakým způsobem vytvořit nějaké síto, aby se tyhle povahy nedostávaly do politiky. Nevím, zatím jsem na nic nepřišel. Ale každopádně si myslím, že tohle malé memento, které se obávám, že ještě není úplně u konce, že ta chobotnice bude malinko chapadlovitější, tak zastavilo demokratizační proces české demokracie na dalších 10 let v rámci víry občanů v politiku, že jsme se vrátili zase blíž k roku 98, kdy Václav Klaus s Milošem Zemanem podepsali opoziční smlouvu, čímž zničili naprosto kontakt občana a politiky,“ připouští zklamaně písničkář a herec, který si dal slib, že své múzy k tvorbě politických protestsongů už znásilňovat nebude. Místo toho využil svou tvůrčí invenci k napsání hudby a textů k libretu divadelního muzikálu Branický zázrak, jehož autorem je Jan Svěrák.

„Když jsem odeslal první písničku, tak mi ji Honza vrátil s komentářem na asi třech A4, kdy se pídil po významu každé věty. Pak už si to zjednodušil a začal mi ty písničky známkovat, říkal: ‚Tady z toho céčka minus se ještě musíme dostat aspoň na béčko, takže to bylo pro mé muzikantské ego poměrně náročné, ale velmi důležité v rámci nějaké transformace. Člověk ze sebe nemůže být poprděný, protože jinak nemůže dělat dobře svoji práci. Myslím si, že mě Honza, jak se říká v dnešní době, vyhajpoval k nejlepším písničkám, které jsem, kdy napsal, protože nejsou o mně,“ popisuje spolupráci s oscarovým režisérem, jejíž výsledek mohli zhodnotit návštěvníci karlovarského filmového festivalu, odkud se soubor přesunul na letní scénu Divadla Voděrádky, kde bude k vidění v průběhu prázdnin.  

Proč je v Karlových Varech k smíchu? Jaká schopnost není české společnosti vlastní? Co dělat pro to, abychom se přiblížili ideálu? O čem je divadelní muzikál Branický zázrak? Čeho lze dosáhnout zálohováním PET lahví? Nebo jak sám přispívá k udržitelnosti? Na tyto a další otázky odpovídal Tomáš Klus v rozhovoru natočeném na Mezinárodním filmovém festivale Karlovy Vary. Pokud vás zajímá, co se odehrává aktuálně v centru filmového dění, buďte u toho prostřednictvím KVIFF.TV. Oficiální festivalovou televizi můžete sledovat zde.