Video placeholder

Hřib: Pražské Spolu dělá premiérovi ostudu, Svoboda je ztělesnění neúcty k občanům, za kauzu dozimetr nemůžu

Čestmír Strakatý

Katastrofální, takový byl slovy úřadujícího pražského primátora Zdeňka Hřiba stav, ve kterém před čtyřmi lety přebíral hlavní město. Na konci jeho volebního období zažívá metropole rekordní rozvoj a v čele s ním překonala i dvě bezprecentní krize – covidovou a uprchlickou, čímž podle něj nemůže argumentovat žádný z jeho předchůdců, ani současných konkurentů, mezi kterými jsou pokrytci a kumulátoři funkcí. Přímo za ztělesnění neúcty k Pražanům považuje Bohuslava Svobodu. „Otevřeně říká, že by chtěl být primátorem a zároveň poslancem. To podle mě fakt nejde řídit tohle město v pauze na oběd,“ má jasno Hřib s tím, že časovou a mnohdy i fyzickou náročnost funkce může každý posoudit při pohledu do jeho veřejného kalendáře.

Pokud své místo ve vedení Prahy obhájí, má Zdeněk Hřib jednoznačnou představu o tom, s kým bude vyjednávat. „Nejdeme s KSČM, nejdeme s SPD, ale také nechceme v radě trestně stíhané a kumulátory funkcí,“ říká nekompromisně. Z potenciálních debat tím vylučuje i kandidáty hnutí ANO a koalici Spolu, jejíž pražskou organizaci označuje za ostudu premiéru Fialovi, a připouští, že situace po volbách bude problematická. „Uvidíme, nakolik se nám podaří odkomunikovat to, co se tady stalo za uplynulé čtyři roky, a odkomunikovat vizi rozvoje do budoucna, protože já opravdu nechci, aby se tady dělo to, co říká Bohuslav Svoboda, že emise z aut lidem neškodí, že to jsou škodlivější erupce na slunci, že Prahu bude mít na vedlejšák, že by chtěl zrušit slevy na MHD,“ nechce předjímat další vývoj, protože o tom, co se bude dít, rozhodnou hlasy voličů.

Odkázán na volbu jiných byl podle svých slov i v kauze Dozimetr. „Těžko mohu zodpovídat za náměstka, který byl zvolen na kandidátce vedené Jirkou Pospíšilem a Hanou Marvanovou do zastupitelstva,“ odmítá přijmout politickou odpovědnost za jednání Petra Hlubučka obviněného z korupce v pražském dopravním podniku. „Základní modus vivendi té organizované skupiny mělo být to, že oni vydírali podnikatele s dlouhodobým kontraktem, kteří už měli smlouvu, to znamená, že nevytváříte žádné zakázky de novo u zadavatele, což opravdu nemáte šanci vlastně odhalit bez nasazení odposlechů, které policie nasadila, a je to záležitost, kterou velice obtížně budete zjišťovat,“ vylučuje vlastní pochybení a brání se tím, že na radnici prosazoval protikorupční opatření, která koaliční partneři bojkotovali.

Vzít na vědomí fakta, která nelze změnit, je potřeba také v případě dlouhodobých dopravních problémů v metropoli. „Musíme se smířit s tím, že v Praze je nějaká kapacita silnic, město má nějaké historické centrum, a to je prostě nějak postavené. Kdybychom chtěli přidat, tak musíme zbourat nějaké baráky,“ konstatuje pragmaticky. Řešení častých kolon vidí ve využití moderních technologií, které umožní dopravu lépe řídit, intenzivní práci s daty a masivních investicích do MHD. „Co se týče cyklopruhů, tak netvrdím, že všechny cyklopruhy ve městě byly nakresleny správně, nicméně osobně jsme za ty čtyři roky dostal zatím pouze jednu informaci od městské části, že chce, abych se nějakým způsobem podíval na rozhodnutí náměstka pro dopravu Adama Scheinherra, že s nějakým cyklopruhem v jejich městské části nesouhlasí. Dorazila, myslím si, tento týden, snad shodou okolností těsně před volbami,“ dodává.

Jakými způsoby chce Pražany motivovat k využívání MHD? V čem je mu sympatická strana Motoristé sobě? O co bojuje s památkáři? Jak si vykládá výsledky průzkumu dotazujícího se na spokojenost obyvatel s jeho vedením města? A co má na seznamu drobných technických novel, které chce prosadit? Na tyto a další otázky odpovídal v Prostoru X pražský primátor Zděnek Hřib.