O rekordní peníze jsme přišli několikrát, chceme být nejlepší a riskujeme, říká Thomes z Rock for People
Navzdory všem negativům, která s sebou pandemie koronaviru přinesla, zaznamenal festival Rock for People během dvouleté pauzy, kdy zůstaly brány královehradeckého areálu uzavřeny, i jedno pozitivum. Po letech krátkodobých pronájmů se organizátorům podařilo získat bývalé vojenské letiště k dlouhodobému užívání a pozemek, na kterém se od roku 2007 několikadenní hudební produkce koná, ještě rozšířit. Osmadvacátý ročník se tak odehraje na ploše 65 hektarů a ředitel festivalu Michal Thomes věří, že i s rekordní 40tisícovou návštěvností. „Chceme být nejlepším festivalem v ČR. Dřív lidi chodili na víc festivalů, teď si možná budou víc vybírat, protože budou mít hlouběji do kapsy. A my jsme vsadili na to, že jim dáme tak zajímavý program, že půjdou k nám,“ má jasno.
Že svá slova myslí ředitel festivalu Michal Thomes vážně, dokazuje první avizovaná dvojice headlinerů, která na Rock for People ve dnech 8. až 11. června 2023 vystoupí. Jsou jimi američtí Slipknot a britští Muse. Právě ostrovní trojice, jejíž živá vystoupení jsou považována za to nejlepší, co lze na současné hudební scéně vidět, nebude v královéhradeckém Festivalparku žádným nováčkem. Zahrála si v něm už před dvanácti lety, kdy v České republice koncertovala poprvé. Už tehdy předvedla spektakulární podívanou a vše nasvědčuje tomu, že už tak vysoko nastavenou laťku ještě posune. „Dlouho jsem říkal, že to byla nejdražší kapela, tak teď stojí vlastně 3x tolik, co stáli tenkrát v roce 2010, a jsou ještě větší kapelou. V podstatě nás měsíc prověřovali, jestli jsme vůbec schopní na festivalu zrealizovat jejich pódiovou show,“ přibližuje Thomes průběh vyjednávání.
Bezmála třicet let ve vedení festivalu ho naučilo reagovat nejen na nadstandardní požadavky interpretů, ale i na nevyzpytatelné chování návštěvníků, nebo nepřízeň osudu. „První velký zlom byl 2003, když jsme měli Cypress Hill. To bych nazval jako sázka na nesprávného headlinera, tenkrát jsme s kolegou prodělali první velké peníze. V podstatě si to představte v rovině, že máte na svém osobním účtu naškudlených 30 000 jako rodinný rozpočet a proděláte najednou 1,5 milionu. To pro nás byl první velký zásah. Samozřejmě Cypress Hill byli v té době obrovská kapela, ale pro jinou komunitu a my jsme úplně neodhadli, jak tahle kapela zafunguje, když bude na festivalu. A hodně jejich skalních příznivců si prostě řeklo: ‚Proč já bych jel na Rock for People, kde je sice moje oblíbená kapela, ale pak je tam sto kapel, který mě vůbec nezajímají. To si radši počkám na jejich sólo koncert,‘“ přiznává s tím, že už tehdy měli se svými dodavateli dobré vztahy a díky tomu se dokázali domluvit na splátkovém kalendáři, aniž by si museli moc půjčovat.
S odhadem návštěvnosti se „sekli“ i o tři roky později, tehdy ale čelili opačnému extrému. „V Českém Brodě byla fronta třeba 500 metrů u několika vstupů, kdy přišli lidi, protože se udělalo hezky. A my tam měli jako headlinera Manu Chao, který byl populární, ale předprodeje neukazovaly na to, že najednou na místo přijde hrozné množství lidí, takže nám nestíhaly pokladny, jak si lidi chtěli kupovat vstupenky. Příjemný okamžik, ale totálně to překročilo kapacitu toho areálu,“ vzpomíná na další zásadní moment, který vyústil ve změnu místa konaní i line-upu. V tom se začalo objevovat víc a víc zahraničních jmen.
Před tuzemským publikem premiérově vystoupili Arctic Monkeys nebo Killers a rok 2012 sliboval Faith No More a vůbec poprvé také vyprodáno. Pak se ale nad areálem střetly dvě bouře a pohřbily veškeré naděje na úspěšný ročník i vystoupení legendární formace. „Nechali si ode mě zrušit show a odjeli, což pro mě znamenalo, že nemáme nárok na vrácení honoráře, který jsme jim zaplatili. To bylo těžké a v tu chvíli jsem si neuměl představit budoucnost, nebo co se bude dít, protože pro nás to v tu dobu byly naprosto rekordní peníze,“ popisuje náročnou situaci. I tu se mu ale nakonec podařilo překonat a Faith No More na Rock for People přivést. „Ve finále, byť to trvalo pár let, tak se k tomu nějak postavili. Chápali to, a když u nás zahráli, tak nám dali slevu, protože věděli, že tenkrát nás to hodně bolelo,“ dodává.
Jak s festivalovým prostředím zamával covid? Kudy vedla jeho cesta z laboratoře, ve které se zabýval kapalinovou chromatografií, k pořádání Rock for People? Jak se mu dařilo oslovovat interprety v době, kdy mobily a internet nebyly samozřejmostí? A jak se mu mezi rockery podařilo dostat Karla Gotta? Na tyto a další otázky odpovídal v Prostoru X Michal Thomes, ředitel festivalu Rock for People a předseda festivalové asociace Festas.